YouTube, největší server na sdílení videí na světě, představil novou platformu YouTube Gaming, která je určena pro stále početnější herní komunitu. Fanoušci počítačových her na YouTube již teď měsíčně zhlédnou miliardy hodin obsahu, což firmě přináší ohromné zisky z reklamy. 

Nová platforma se zaměřuje především na streaming, tedy živé sledování herních videí. YouTube se streamování dlouho bránil kvůli ochraně autorských práv.

Problém s autorskými právy měl ostatně už na konci roku 2013, kdy došlo k zablokování množství videí - od recenzí přes záznamy hraní až po filmy z prostředí her. A to na základě nahlášení porušení autorských práv.

S novou platformou ale firma dle svých slov vlastní systém živého sdílení upravila tak, aby případným právním sporům předešla. Systém automaticky přenos ukončí, pokud v něm objeví obsah třetí strany – třeba hudbu, která nepochází ze hry.

"Chtěli jsme vytvořit jednotné prostředí pro všechen herní obsah. Doteď to bylo roztříštěné. Lidé museli na různá místa kvůli videím a živým přenosům," popsal pro BBC Ryan Wyatt, který se v YouTube věnuje právě herním videím. 

Podle expertů se YouTube novou herní platformou snaží přilákat zpět diváky konkurenčních streamovacích služeb jako Daily Motion a hlavně Twitch. Ten denně navštěvují stovky tisíc pravidelných diváků, největší zájem mají právě o živé sledování toho, jak někdo jiný hraje. Server aktuálně vlastní firma Amazon, o jeho koupi usiloval před časem i za Youtube stojící gigant Google. Nakonec ale vyhrál Amazon, který za Twitch zaplatil skoro miliardu dolarů.

Herní videa ale mohou vydělávat peníze i těm, kteří je na YouTube nahrávají. Příkladem je kanál pětadvacetiletého Švéda Felixe Kjellberga, kterého svět zná spíše pod přezdívkou PewDiePie.

Za loňský rok si komentováním toho, jak hraje videohry, vydělal v přepočtu 165 milionů korun. Jeho videa odebírá takřka 39 milionů fanoušků z celého světa.

Možnost i pro Čechy 

Počet lidí živících se točením herních videí narůstá i v Česku. Hned několik z nich už má přes sto tisíc odběratelů. Podle Tomáše Gavlase z agentury Getboost se videoblogingem dá živit právě zhruba od této hranice 100 000 sledujících, pokud autor publikuje několik příspěvků týdně. Zisky ze zhlédnutí se ale různí, například podle věku diváků. 

Přes 400 000 fanoušků sleduje například kanály Pedros Game nebo Jirka Král, které se věnují především takzvaným let's playům, tedy zaznamenávání hraní počítačových her. 

Ještě více fanoušků sleduje další český kanál pojmenovaný jednoduše Gejmr. Nová videa z něj odebírá přes 530 000 diváků. "Nárůst sledovanosti je vidět u let's playů. Zhruba před třemi lety tady lidi začali hrát Minecraft a natáčet z toho videa," potvrdil už dříve pro DVTV Tomáš Gavlas. 

Všechny tři již zmíněné české hráče do kapsy hravě strčí kanál GoGoMan, jehož autor se však nevěnuje pouze herním, ale i různým dalším videím. Odebírá ho přes milion fanoušků.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru