Zpomalování hospodářské expanze v Číně a dalších rozvíjejících se zemích podkopává růst německých automobilek. Jejich prodej na čínském trhu podle úterních údajů poradenské společnosti EY ve druhém čtvrtletí klesl o šest procent.

Němečtí výrobci se navíc již delší dobu potýkají s propadem poptávky po automobilech na trzích v Rusku a Brazílii, napsala agentura DPA.

"Silná závislost (německých automobilek) na čínském trhu by se nyní mohla stát Achillovou patou," uvedl analytik EY Peter Fuss. Například na celkovém prodeji německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je rovněž česká Škoda Auto, se Čína ve druhém čtvrtletí podílela 36 procenty.

Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer podle agentury DPA předpokládá, že prodej automobilů v Číně v příštím roce klesne kvůli slabému růstu tamní ekonomiky a výkyvům na finančních trzích.

"Všichni, kdo mají v Číně zvlášť silnou pozici, se budou muset v příštím roce smířit s poklesem zisků," uvedl Dudenhöffer. Upozornil, že vzhledem k nepříznivému vývoji čínské ekonomiky není vyloučeno, že čínský automobilový trh klesne již v letošním roce.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Loni však růst prodeje automobilů v Číně prudce zpomalil na necelých sedm procent z téměř 14 procent v roce 2013. Čínské sdružení výrobců automobilů (CAAM) v červenci předpovědělo, že letošní růst dosáhne pouze tří procent.

Prodej Volkswagenu v červenci klesl téměř o čtyři procenta

Německému automobilovému koncernu Volkswagen v červenci klesl prodej meziročně o 3,7 procenta na více než 792 tisíc vozů, a to zejména kvůli slabé poptávce v Číně, Rusku a Brazílii. V období od ledna do července se prodej meziročně snížil o procento na 5,83 milionu vozů.

"Celková ekonomická situace v Číně, Rusku a Brazílii zůstává obtížná," uvedl člen představenstva koncernu Christian Klingler, který je odpovědný za prodej a marketing. "Skupina Volkswagen není vůči tomuto vývoji imunní," dodal.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ve střední a východní Evropě se prodej koncernu v prvních sedmi měsících roku propadl téměř o 11 procent. Silný růst poptávky v České republice, Maďarsku a Rumunsku podle firmy nedokázal kompenzovat více než čtyřicetiprocentní propad na ruském trhu. V Číně prodej Volkswagenu od ledna do července klesl o více než pět procent a v Brazílii se propadl téměř o třetinu.

Česká divize Škoda Auto již v pondělí oznámila, že v červenci dodala zákazníkům téměř 83 tisíc aut. Prodej tak ve srovnání se stejným loňským obdobím stagnoval. V Číně se ale prodej divize propadl více než o 12 procent, a v Rusku dokonce více než o 40 procent.

Součástí koncernu Volkswagen jsou kromě vlajkové značky VW a české Škody také například Audi, Seat, Porsche, Bentley, Bugatti či Lamborghini. V prvním pololetí se prodej koncernu snížil o půl procenta na 5,04 milionu vozů. Volkswagen však vystřídal v čele světového automobilového trhu japonského konkurenta Toyotu, který vykázal pokles prodeje o 1,5 procenta na 5,02 milionu vozů.