Letušky a stevardi Českých ­aerolinií vstoupí zítra po půlnoci do stávky. Důvodem protestů, které potrvají tři dny, je snižování platů prosazené vedením ČSA letos v únoru. Jednání o jejich opětovném zvýšení nedopadla podle představ odborářů. Stávkovou pohotovost drží od konce května, v červenci si odhlasovali, že mohou jít do stávky.

"Vzhledem k tomu, že vyjednáváme od loňského října a bude září, tak nemáme zřejmě naději, abychom se dohodli u stolu. Proto jsme vyhlásili stávku," uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Jak velká část palubních posádek ve středu odmítne nastoupit do letadel a kolik letů Českých aerolinií stávka postihne, není možné zatím uvést, dodala.

"Do stávky žene letušky a stevardy výbor jejich odborové organizace. Většina letušek a stevardů si stávku nepřeje," uvedly v tiskovém prohlášení ČSA. "České aerolinie připravují sérii opatření, která zajistí standardní provoz všech linek společnosti bez ohledu na stávku," dodal mluvčí společnosti Daniel Šabík.

3 dny

má trvat stávka palubního personálu Českých aerolinií ohlášená Odborovou organizací posádek letadel. Začít má ve středu 26. srpna v 00:01 a skončí v pátek minutu před půlnocí.

OOPL se podle vedení společnosti nechce podílet na úsporných opatřeních, která dopravci v letošním pololetí po mnoha letech provozních ztrát pomohla k zisku 13 milionů korun.

Vedení ČSA navrhuje čtrnáctiprocentní navýšení průměrné hrubé měsíční mzdy pro palubní průvodčí a devítiprocentní růst pro vedoucí kabiny. "Tohle jsou maximální nabízené ústupky vedení ČSA v rámci vyjednávání o výši mezd," říká Šabík s tím, že možnosti vedení jsou limitovány tím, že si aerolinky nemohou dovolit další ztrátový rok.

Loni v období mezi únorem a květnem činila podle Šabíka hrubá mzda letušek 43 845 korun. Letos mezi únorem a červencem klesla průměrná mzda na 32 300 korun. Podle něho mají palubní průvodčí i vedoucí kabiny nárok navíc na ­diety a kapesné ve výši 9000 korun. Hrubá mzda vedoucí kabiny bez diet vychází na 39 500 korun.

Stávkovou pohotovost spolu s letuškami původně vyhlásili i piloti Českých aerolinií. V polovině minulého měsíce ale od přípravy protestu ustoupili a dohodli se s vedením na navrhované podobě kolektivní smlouvy.

Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka má protest palubního personálu stejnou sílu, jako kdyby protestovali piloti. Je nereálné, aby ČSA dokázaly rychle sehnat proškolený česky mluvící personál, který by dokázal protestující nahradit. Na akceschopnost ČSA by tak masová stávka palubního personálu měla výrazný vliv.

Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent).