Máte potíže zapamatovat si důležité body z dlouhé pracovní porady? Pokud ano, pomoci by vám mohl takzvaný skečnouting, tedy metoda grafického záznamu poznámek. Pracuje s jednoduchými obrázky, symboly a texty. Kniha s názvem Příručka skečnoutingu od amerického kreslíře Mika Rohda, který patří k propagátorům tohoto způsobu práce s informaceni, vyšla letos v češtině.

A populární jsou i on-line kurzy, které vede v Česku lektor Petr Žák. Absolvovaly je už stovky zájemců z řad studentů, manažerů a všech, kteří chtějí se svými poznámkami lépe a efektivněji pracovat.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Začátečníci si vystačí s dovedností nakreslit čtverec, kolečko, trojúhelník, čáru a bod. "Všechny myšlenky se dají zakreslit díky této pětici. Základem je ale písmo. Teprve časem zjistíte, že některé informace je jednodušší vyjádřit obrázkem. Vycházejte z písma, kterým běžně píšete. Zkuste si se svým rukopisem pohrát. Co takhle obtáhnout písmo ještě jednou?" radí Petr Žák, autor pracovního sešitu Jak na skečnouty a lektor kurzů skečnoutingu.

Spíše než kreslířský talent metoda vyžaduje soustředěný poslech, jasné vnímání přesných informací a spojování klíčových myšlenek s tvary. "Kvalita výsledného skečnoutu se projeví v praxi, protože jde o pouhý nástroj. Špatný je podle mého takový skečnout, který je praktikován nesmyslně a neefektivně, zatímco dobrý je ten, který používám a ke kterému se vracím," míní Žák.

Skicování se podle jeho slov skvěle uplatní při učení a studiu stejně jako při obchodních schůzkách. "Když obrázek vzniká před klientem, je pro něj jasnější a srozumitelnější. Během porad a kreativních seancí je používání skečnoutů užitečným nástrojem pro uvolnění mysli, sladění komunikace a snadnější tvorbě nápadů," říká lektor. "Skečnoutovat umí i děti v mateřské škole. Všichni jsme dříve skečnoutovali, jen to z nás škola úspěšně vymlátila," směje se Žák a dodává, že zájem o kurzy skečnoutingu roste.

"Grafická forma výrazně zjednodušuje postup při rozhodování a zvyšuje rychlost řešení konkrétních úkolů. V praxi se však bohužel setkáváme s připravenými podklady, kde je obsah upřednostňován před vhodně zvolenou vizuální formou a grafikou," říká Jiří Plátek, marketingový manažer společnosti AV MEDIA a dodává, že účastníci nezáživných porad se často soustředí na jiné věci, pokud se je řečníkovi nepodaří zaujmout.

Jeden obrázek vydá za tisíc slov

Lidé podle něj vnímají informace šesti způsoby. Na základě vizuálních podnětů, sluchu, čtení, psaní a grafomotoriky či pohybu. "Abychom informaci zpracovali a využili ji, musíme zapojit alespoň dva ze zmíněných způsobů nebo jeden z nich spojený s emotivním prožitkem. Velký význam čmárání spočívá v tom, že zapojuje všech pět způsobů učení s emocemi," vysvětluje Plátek.

"Skečnouting sklízí velký úspěch při práci s klienty, protože nám pomáhá snadněji pochopit a interpretovat jejich přání. Používáme jej také při brainstormingu nebo při týmových poradách, kdy si nápady a další kroky kreslíme na velký flipchart či kreativní zeď. Zápisky si následně fotíme, abychom je měli uložené a mohli s nimi pracovat i v budoucnu," přibližuje provozní ředitelka firmy UNIFER Romana Pokorná.

Česká konzultanská společnost GrowJob Institute metodu využívá na workshopech a při přednáškách na vysokých a středních školách. "Ne nadarmo se říká, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Nezahlcujeme lidi informacemi, snažíme se zdůraznit jen ty nejdůležitější a předávat je ve snadno pochopitelné formě," říká konzultantka Denisa Dědičová.

Beata Brosková z firmy DEVELOR si metodou skečnoutingu pravidelně zapisuje své poznámky. "Zkouším nové typy písma, kombinace barev, hraji si s prostorem, množstvím obrázků a textů. Přemýšlím, co se mi na mých i na cizích skečnoutech líbí a co ne. Vyhledávám nové zdroje inspirace a trénuji pokaždé, když sedím na schůzce, jednání nebo na konferenci," říká trenérka specializující se na vizuální metody záznamu informací. A dodává, že skečnoutování je pro ni zábava a způsob, jakým si poznámky lépe zapamatovat, soustředit se na podstatu a rychleji postřehnout souvislosti. Další výhodou je podle jejích slov estetičnost a snadná čitelnost poznámek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru