Kraje podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) teoreticky mohou bez výběrového řízení prodloužit svoje dlouhodobé smlouvy s železničními dopravci v závazku veřejné služby na další období. Platí to ale jen na polovinu předchozí doby a v případech, kdy dopravce investoval například do obnovy vozového parku na tratích, kterých se smlouvy týkají. Vyplývá to z oznámení, které ve středu na svém webu zveřejnil ÚOHS.

Antimonopolní úřad v některých případech zveřejňuje vlastní výkladová stanoviska, což udělal i nyní. Kraje v roce 2009 uzavíraly dlouhodobé smlouvy přímo s Českými drahami.

Podle současné legislativy může být taková smlouva bez nabídkového řízení platná deset let, prodloužit jde až o polovinu této doby. "Zcela stěžejní je, že k prodloužení přímo uzavřených smluv nemůže dojít bez dalšího, ale jen při splnění určitých podmínek," uvedl ÚOHS.

Pokud například dopravce významně investuje do pořízení nového vozového parku, je to v pořádku. "Mělo by se jednat o investici do majetku, jehož amortizace je mimořádně dlouhá," uvedl ÚOHS. Taková investice se musí odlišovat například od průběžné obnovy vozového parku.

Regionální železnice se teprve postupně otevírají konkurenci Českých drah. Například Jihomoravský kraj před třemi lety rozhodl, že konkurenci otevře v první vlně 18 procent své osobní dopravy na železnici.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Od konce roku 2016 bude moci podle tři roky starého vyjádření kraje začít vítěz výběrového řízení vozit cestující na trati z Brna přes Bučovice a Kyjov do Zlínského kraje. Podmínkou mají být nové vlaky. Jihočeský kraj vypsal soutěž na provoz lokálek na Šumavě, v tendru ale chyboval. ÚOHS zrušil výběr vítěze, jímž se měla stát společnost GW Train Regio, která nabídla nejnižší cenu.

Deníky Mladá fronta Dnes (MfD) a E15 v červnu napsaly, že ministerstvo dopravy plánuje, že v příštích letech Českým drahám i soukromým dopravcům zaplatí až 100 procent ceny vlaků jezdících v závazku veřejné služby, tedy s dotacemi. Hodlá pro to využít evropské dotace a doplatit je ze státního rozpočtu. Dopravci by ovšem po skončení smlouvy museli vlaky předat svému nástupci na trase.