Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR vzrostl v pololetí meziročně čistý zisk o 27,9 procenta na 1,3 miliardy Kč. Důvodem byly příznivý vývoj cen v České republice a na Slovensku a nižší provozní náklady.

Firma to ve středu uvedla na svých webových stránkách. Analytici očekávají, že firma za letošek vyplatí znatelně vyšší dividendu než za loňský rok, kdy činila 880 Kč na akcii hrubého. S akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze.

"Původní předpoklady počítaly s dividendou na úrovni 900 Kč, nyní vidíme potenciál společnosti vyplatit dividendu na úrovních okolo 980 Kč," uvedla analytička trhů Roklen24 Lenka Dvořáková Švejdová.

Konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH činily 5,1 miliardy, což představovalo pokles o 20,2 procenta. Kvůli změně provozního modelu jsou ale údaje o tržbách meziročně neporovnatelné.

Firma od letošního 1. ledna kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a výkonnosti kutnohorského závodu přešla na nový provozní model, kdy už nevlastní materiál pro výrobu, ale poskytuje mateřské společnosti Philip Morris International výrobní služby. Výsledkem této změny je, že Philip Morris ČR je odměňován formou poplatku za výrobní službu a zároveň nevykazuje exportní prodeje.

"Tržby za výrobní služby jsou v principu nižší než tržby z exportních prodejů vykazované v minulém roce, a to v souladu s nižšími výrobními náklady vztahujícími se k poskytované službě od 1. ledna 2015, v porovnání s vyššími náklady vztahujícími se k exportním prodejům před změnou provozního modelu," uvedl generální ředitel firmy András Tövisi.

Zisk z provozní činnosti se v pololetí meziročně zvýšil o 27 procent na 1,6 miliardy korun, zisk před zdaněním o 27,4 procenta na 1,6 miliardy Kč. Podle analytika BH Securities Petra Hlinomaze může společnost těžit nejen z lepšího vývoje na českém a slovenském trhu, ale právě i z výhod přechodu na režim poskytovatele výrobních služeb mateřské skupině. České firmě je tím podle něj ponechána dostatečná marže ze smluvní výroby.

Tržby v tuzemsku bez spotřební daně a DPH se v pololetí zvýšily o 6,4 procenta na 2,7 miliardy Kč. Celkový trh cigaret v ČR vzrostl o 0,5 procenta na 9,5 miliardy cigaret, tržní podíl Philip Morris ČR klesl o 0,6 procentního bodu na 46,4 procenta.

Bez značky RGD, která je zahrnována do vykazovaného odbytu od 1. dubna 2014, se tržní podíl snížil o jeden procentní bod na 45,3 procenta. Objem domácího odbytu firmy se zvýšil o 1,7 procenta na 4,2 miliardy cigaret.

Tržby Philip Morris Slovakia vzrostly o 9,2 procenta na 47,1 milionu eur. Celkový trh cigaret na Slovensku klesl o 0,7 procenta na 3,4 miliardy cigaret. Tržní podíl Philip Morris Slovakia na slovenském trhu se zvýšil o 2,4 procentního bodu na 56,5 procenta. Objem domácího odbytu Philip Morris Slovakia vzrostl o 3,4 procenta na 1,9 miliardy cigaret.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Trh s cigaretami v České republice mírně vzrostl, nicméně náš tržní podíl s cigaretami byl negativně ovlivněn především poklesem našich místních značek a značky Re & White, což bylo částečně kompenzováno vyšším podílem značek L&M, Philip Morris a Chesterfield. Náš tržní podíl na Slovensku i nadále stabilně rostl, a to především v důsledku růstu značek Marlboro a Philip Morris, což bylo částečně eliminováno poklesem podílu značky Red & White," uvedl Tövisi.

Budoucnost bude podle něj záviset zejména na vývoji prostředí, zvláště pak na ekonomickém výkonu jak domácího, tak i ostatních trhů, i na předvídatelném daňovém a regulatorním prostředí, které nebude zahrnovat nepřiměřená opatření.

Philip Morris ČR je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v Česku. Zaměstnává přibližně 1100 lidí napříč ČR.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru