Podnikatel Tomáš Bárta rozjel nový byznys. Po telemarketingu a podomním prodeji energií se se svým týmem pustil do personalistiky a v červenci otevřel pracovní portál Airjobs. S novou službou, do které přes svoji společnost EMTC investoval zhruba 35 milionů korun, chce konkurovat monopolu serverů Jobs.cz a Práce.cz finské společnosti LMC.

Bárta se na českém maloobchodním trhu proslavil hlavně jako "vrchní náborář" největšího alternativního dodavatele energií, firmy Bohemia Energy, které získal přes 500 tisíc zákazníků a s jejímiž majiteli se nyní přetahuje o 10procentní podíl ve firmě. Hledání práce je tak pro něj úplně nový obor.

"Současnou nabídku bych přirovnal ke staré nokii. A my chceme nabídnout iPhone se všemi technologickými možnostmi, které dnešek nabízí," popisuje Bárta svůj přístup. Webová stránka pro personality a uchazeče o zaměstnání podle něj láká na jednodušší a efektivnější možnosti hledání a nabízení práce.

Bárta navíc plánuje další vylepšení. Nový systém má podle něj nabídnout lepší vytváření osobních profilů uchazečů, které nahradí vkládání často nepřehledných životopisů. Kromě informací typu vzdělání a absolvované praxe chce Airjobs inzerentům nabízet například ověřovací funkci, zda uchazeč skutečně absolvoval práci, kterou na svém profilu uvádí.

Ambiciózním cílem Airjobs je zisk 20 tisíc platících zákazníků do konce roku. Přitom v Česku nejužívanější platformy - Jobs.cz a Práce.cz - mají v současnosti pouze 14 tisíc firem inzerujících pozice. V červnu nabízel Jobs.cz více než 28 tisíc pracovních míst a Práce.cz, která importuje nabídky i z úřadu práce, nabízela 54 tisíc pracovních míst.

Právě tyto pracovní portály jsou terčem kritiky. "Vzhledem ke své dominanci na trhu se stávají pro běžné inzerenty finančně nedostupnými. Navíc pod přívalem nových inzerujících publikované inzeráty stárnou tak rychle, že jsou v průběhu několika hodin již v propadlišti nabízených pracovních nabídek," komentovala situaci na trhu ředitelka personální agentury ALP Consulting Mária Sokolovská.

Inzerenti budou operovat s inzeráty na základě předplacených balíčků v rozmezí 330 až 4500 korun měsíčně.

Pracovní portál se chce zaměřit také na lepší práci se studenty nebo na propojení sítě personalistů. "Často se nám stane, že se do úzkého výběru dostanou tři výborní kandidáti, ale pro zbylé dva už nemáme pozici. Takhle je budeme moct postoupit i jiným personalistům, kteří pro ně můžou mít zrovna vhodné místo," říká personální ředitelka mateřské EMTC Vendula Petříková.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Tým chce zacílit také na projekty s mladými talenty na školách. "Určitě bychom chtěli zacílit na mladé, protože na univerzitách je spousta talentů, kteří ve většině případů nevědí, jak se při škole ve svém oboru realizovat," komentoval marketingový ředitel projektu Ivan Bartoš, který mimo jiné působil v T-Mobilu a je bývalým předsedou Pirátské strany. Právě pod jeho vedením probíhá poměrně široká marketingová kampaň, do které Bárta investoval zhruba 15 milionů korun.

Airjobs chce jít ještě dál. Systém by chtěli mít celkově intuitivní a jednoduchý a postupně dospět ke "krabicovému řešení", a být tak lehko přeložitelní do dalších jazyků. "Nejdříve se chceme zaměřit na Česko a postupně hlavně na Slovensko, Polsko a Maďarsko. Pokud se vše rozjede dobře, ve vzdálenější budoucnosti by systém mohl fungovat celoevropsky. "Například aby si firmy v Dánsku mohly najít českého instalatéra," říká Bárta.