Americká společnost Uber, poskytující přepravní servis, oznámila, že investuje miliardu dolarů na svou expanzi v Indii. Chce tak uspět v boji o post jedničky na trhu s konkurenčními službami Ola a Didi Kuaidi. Podle firmy by si v Indii mělo již v březnu 2016 objednat jízdu přes aplikaci sdílené taxislužby okolo milionu zákazníků denně.

Podle slov ředitele indického Uberu Amita Jaina je milionový cíl "neuvěřitelně ambiciózní". Řekl, že může být dosažen, pokud se služba dostane do dalších měst. Aktuálně aplikaci mohou zákazníci využívat v 18 městech, což je nejvyšší počet měst ze všech zemí mimo USA.

"Myslíme si, že indický trh silně poroste," řekl Jain. "Stále očekáváme solidní 40procentní růst. A s dalšími investicemi do produktu a najímáním nových zaměstnanců můžeme růst dokonce ještě rychleji."

Uber prozatím odmítl komentovat bližší údaje o úspěšnosti svých aktivit v Indii, nicméně se odhaduje, že americká firma zprostředkuje přibližně 200 tisíc jízd za den.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Své výsledky odmítá komentovat i hlavní konkurent Uberu, indická Ola. Ta podle neoficiálních informací zprostředkuje aktuálně dvojnásobně více jízd a působí ve více než 100 městech.

Zpráva o investici Uberu přichází zároveň s přibližujícím se uzavřením další investiční injekce do indické Oly od japonské technologické skupiny SoftBank a americké investiční skupiny Tiger Global. Ty do služby Ola již vložily 400 milionů dolarů a v březnu tak byla její tržní hodnota přibližně 2,4 miliardy dolarů. Tržní hodnota amerického Uberu, který působí v 57 zemích, je odhadována na více než 40 miliard dolarů.

V červnu Uber také oznámil, že se chystá utratit miliardu dolarů v Číně, aby dohnal tamní konkurenci Didi Kuaidi, která je na čínském trhu jedničkou a je podporována internetovým gigantem Alibaba a firmou Tencent. Aktuálně čínští řidiči jezdící pro Uber dohromady odjedou milion jízd za den, což je mnohem více, než očekávali analytici.

Indický trh se sdílenými taxislužbami je méně rozvinutý než čínský, nicméně Uber doufá, že finanční suma, kterou se zde chystá utratit, pomůže firmě k převzetí konkurenční služby Ola již příští rok.

Indický trh sdílených taxislužeb roste extrémně rychle, ale oba hlavní hráči již čelili několika politickým snahám o jejich regulaci, které jejich expanzi brzdí. Uber se s problémy potýká ve více státech. Posledním a nejznámějším případem je incident ve Francii, během kterého taxikáři napadli řidiče jezdící pro Uber a zablokovali přístup na letiště. Za taxikáře se navíc tehdy postavil také prezident Francois Hollande. Společnost následně ukončila v zemi své aktivity úplně.