Největší světová sociální síť Facebook ve druhém letošním čtvrtletí předčila očekávání analytiků téměř ve všech kategoriích. Facebook zvýšil své tržby o 39 procent, především díky nárůstu reklamy v mobilních aplikacích. Společnosti se podařilo zvýšit počet aktivních uživatelů, kteří se k síti připojí jednou za měsíc - těch je téměř 1,5 miliardy, což je zhruba polovina lidí, již mají na světě přístup k internetu. 1,31 miliardy z těchto aktivních měsíčních uživatelů se připojilo přes mobilní zařízení. Analytici podle serveru CNBC očekávali nižší čísla.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Stejně tak nad očekávání dobrá čísla Facebook vykázal u počtu uživatelů, kteří se připojí alespoň jednou za den. Jejich množství se blíží miliardě, v současnosti jich je 968 milionů, 844 z nich se připojuje přes mobilní zařízení. Mobilní zařízení jsou pro Facebook stále důležitější. Vloni činil podíl mobilní reklamy na tržbách 62 procent, letos již 76 procent. Za druhé čtvrtletí získal Facebook 50 milionu nových uživatelů (oproti tomu například Twitter jen dva miliony). 

"Lidé tráví stále více času na svých mobilních zařízeních a také stále více času v aplikacích Facebooku," řekla provozní ředitelka společnosti Sheryl Sandbergová. Podle ní američtí uživatelé smartphonů věnují pětinu svého času stráveného u zařízení aplikacím Facebooku. "Myslíme si, že nabízíme nejvýkonnější reklamní produkt na mobilním trhu," prohlásila Sandbergová.

Zdroj: Facebook

Očekávání Wall Streetu předčil i průměrný výnos na uživatele (ARPU), který činil 2,76 dolaru. Zisk firmy ve druhém kvartálu se nicméně snížil, zejména v důsledku masivních investic.

Čistý zisk Facebooku za tři měsíce do konce června poklesl na 715 milionů dolarů ze 788 milionů ve stejném období loňska. Na jedné akcii ztratila firma 25 centů. Tržby se naproti tomu z loňských 2,91 miliardy dolarů zvýšily na 4,04 miliardy.

Zisk Facebooku klesl zejména v důsledku robustních investic do mobilních aplikací a do vývoje nových produktů. Tyto investice by se podle expertů měly projevit v nárůstu tržeb v příštích letech. Firma už dříve varovala, že letošní rok bude rokem mimořádných investičních výdajů. Ty stouply ve srovnání s loňskem o 82 procent a ve druhém čtvrtletí dosáhly částky 2,77 miliardy dolarů.

Část investic vložil Facebook do nového datového centra v Texasu, které pomáhá omezit výpadky sítě. Společnost dále plánuje investovat do přijímání nových zaměstnanců a do zlepšování mobilních aplikací, například do komunikátoru WhatsApp či Instagramu.

V prvních třech měsících chce Facebook začít prodávat náhlavní soupravu virtuální reality Oculus Rift 3D. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg prohlásil, že pro jeho společnost je 3D obsah to nejdůležitější hned po videu. Videosekvence se totiž staly nejdynamičtěji se rozvíjející formou reklamy na Facebooku. Síť je nabízí od loňska. Tento segment zatím ovládá firma Google, ale Facebook ji podle odborníků rychle dohání.

Investoři Facebooku v poslední době věřili. Jen od začátku roku stoupla hodnota akcií sociální sítě o čtvrtinu a středeční obchodování uzavíraly na hodnotě 97 dolarů za kus. Rychlý růst kapitalizace firmy, která je momentálně co do hodnoty na burze cennější než například Amazon, vystřelil Marka Zuckerberga mezi deset nejbohatších lidí planety podle časopisu Forbes. 

Na aktuální výsledky však hodnota akcií reaguje během mimoburzovních obchodů poklesem o tři procenta.

Vývoj ceny akcií Facebooku od začátku roku (v dolarech)
Zdroj: Reuters