Filozofií této personálněporadenské společnosti je opačný přístup: radí firmám, jak najít "tahouny", starat se o ně a jak postupovat v případech nevýkonných pracovníků.

Lucie Spáčilová

Výkonná ředitelka a spoluzakladatelka společnosti Performia. Má dlouholeté zkušenosti v oblasti personalistiky, zároveň také trénuje klíčové semináře a přednáší na téma výběru a hodnocení zaměstnanců.

Jejím mottem je: "Nečekejte, co vám přinese budoucnost, vytvořte ji".

Na základě tohoto motta v roce 2003 založila českou pobočku společnosti Performia (www.performia.cz), která dodává firmám know-how a prostředky k tomu, aby si vybudovaly co nejlepší pracovní tým a jednoduše prosperovali.

Performia je mezinárodní společností, která byla založena ve Švédsku a aktuálně působí již ve více než 30 zemích světa. 

V náboru a výběru zaměstnanců dáváte firmám doporučení, aby se zaměřovaly na výkonné kandidáty. Proč?

Personalisté často nabírají do firmy lidi na základě nějakých dojmů, které v nich kandidát zanechá. Jak se prezentuje, jak komunikuje nebo i jak vypadá. Ovšem ne vždy právě ten uchazeč, který dobře působí a má skvělou sebeprezentaci, je pak i skutečně výborným a produktivním zaměstnancem.

Performia už více než 20 let prosazuje myšlenku, že je třeba již v náboru hledat lidi produktivní, kteří se zajímají o výsledky své práce a které práce baví. Průzkum, jejž si naše společnost nechala zpracovat, ukázal, že uchazeči se dělí na několik skupin lidí podle toho, jaký mají vztah k pracovním výsledkům. Nejvýhodnější pro zaměstnavatele tedy je získávat lidi, kteří jsou na výsledky své práce zaměřeni, žijí svou prací. Nazýváme je tahouny.

Pak existuje skupina lidí, kteří nejsou tak výkonní, ale dá se s nimi na jejich výkonu dál pracovat, a pak skupina lidí, které výsledky práce nezajímají a svou nízkou produktivitou týmu spíše škodí.

Jak ale nalákat do firmy zrovna ty produktivní kandidáty?

Nejlépe přilákáte produktivní lidi do týmu složeného právě z produktivních lidí. Tam, kde se měří výsledky jedinců i týmu, kde běží pravidelná hodnocení zaměstnanců a je vytvořeno prostředí, které produktivitu lidí podporuje, se bude dařit i dalším produktivním lidem. Je to podobné políčku, které je dobře připravené, má zkypřenou půdu a rostlinám se v něm daří.

Zásadní věcí přitom je obsah inzerátu, jak ho zformulovat, aby oslovil výkonné lidi. Přitom právě inzeráty jsou plné různých klišé.

Inzeráty se opravdu podobají jako vejce vejci, jsou málo kreativní ve svém obsahu, který by měl cílit na určitou skupinu uchazečů. Místo tradičního "nabízíme/požadujeme, na trhu jsme tak a tak dlouho, děláme to a to" by se inzerát měl hned na začátku věnovat popisu konkrétní práce na dané pozici a požadavkům na kandidáta. Obvykle totiž inzeráty začínají nabídkou různých benefitů a bonusů, což láká lidi, kteří po firmě hlavně něco chtějí, a ta práce je až tak nepřitahuje.

My doporučujeme dělat to obráceně. Popsat konkrétní pracovní náplň, vypíchnout i možné výzvy, které bude kandidát moct zvládat. Produktivní lidé totiž milují možnost něco ovlivnit, vymýšlet, měnit.

Neříkám, že by v inzerátu neměly být zmíněny bonusy, ale až ke konci textu, ne na začátku. Pokud dáte bonusy nahoru, všímají si jich lidé, kteří jdou do firmy, aby jim bylo pomoženo. V naší hantýrce jim říkáme upíři, přijdou a vysosají, co se dá, a když se nad nimi uzavírá voda, jdou jinam.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se