Devět z deseti podnikatelů má on-line bankovnictví, téměř polovina živnostníků a více než dvě třetiny malých a středních firem pracuje s elektronickými fakturami a formuláři. Elektronická komunikace je už v českém podnikatelské prostředí standardem. Firny i OSVČ komunikují prostřednictvím internetu s bankami, zákazníky i veřejnou správou. K poslednímu zmíněnému partnerovi mají ale čeští podnikatelé své výhrady. Státní správa by podle nich měla režim elektronické komunikace zjednodušit. To jsou hlavní závěry průzkumu zaměřeného na využívání moderních technologií v podnikání.

O průzkumu

Průzkum realizovala pro AMSP ČR a Českou bankovní asociaci nezávislá agentura Ipsos. Probíhal mezi malými a středními firmami (5–250 zaměstnanců) a OSVČ. Strukturovaný dotazník v rámci telefonického dotazování zodpovědělo koncem května celkem 800 respondentů.

"Téměř pětina živnostníků i malých a středních firem označila elektronickou komunikaci s veřejnou správou za složitou. Jedním z důvodů jsou i rozdílné požadavky jednotlivých resortů. Je nezbytně nutné, aby státní správa nejen elektronický režim zjednodušila, ale hlavně aby se úřady sjednotily v požadavcích na podnikatele," říká předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.

Nejednotné požadavky rezortů na elektronickou komunikaci ilustroval na příkladu datových schránek. "Ministerstvo financí například vyžaduje, aby v případě, že si OSVČ dobrovolně zřídila datovou schránku, komunikovala s úřadem pouze jejím prostřednictvím. Rezort práce a sociálních věcí je k užívání benevolentní. OSVČ s datovou schránkou ji může, ale nemusí při komunikaci s úřady práce využít. Nejednotný režim tak podnikatele jen mate," dodal Havlíček.

On-line bankovnictví je základ

Klíčovou platformou elektronické komunikace je pro české podnikatele on-line bankovnictví, které využívá 96 procent malých a středních podniků a 90 procent živnostníků. Internet je ve vztahu s bankou zároveň preferovanou komunikační platformou. Důvodem využívání tohoto způsobu komunikace je pro 9 z 10 podnikatelů rychlost, polovina oceňuje úsporu nákladů, třetina možnost individuálních nastavení.

"Firmy i živnostníci preferují bezhotovostní platby, u třetiny OSVČ ale stále převládá platba v hotovosti. Tento poměr je ještě umocněn v sektoru pohostinství a ubytování, kde hotovostních plateb využívají více než dvě třetiny živnostníků. To je velmi zajímavé zjištění s ohledem na chystanou elektronickou evidenci tržeb. Potvrzuje se, že ubytování, restaurace a obchod všeho druhu jsou nejdůležitější segmenty pro hotovostní platby a s nimi související šedou ekonomiku," uvažuje Havlíček.

Využívané internetové bankovnictví firmy hodnotí pozitivně, a to z hlediska všech sledovaných parametrů – spolehlivost, srozumitelnost, nabídka funkcí i bezpečnost.

Pro správu svých financí firmy i živnostníci nejčastěji využívají jednu banku. Odpovědělo tak 68 procent živnostníků a 52 procent firem. "Využívání více bank by pro podnikatele znamenalo zvýšené náklady. Navíc banky si díky silně konkurenčnímu prostředí dokážou své klienty udržet individualizovanými službami. Banku mění pouze přibližně tři procenta klientů, mnozí si ale zřizují paralelní účty i u jiných bankovních domů. Téměř polovina firem a necelá třetina živnostníků tak využívá služeb dvou a více bank," říká Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.

Před krizí bylo časté, že měly firmy financování u různých bank, což je logické, protože některé bankovní domy mají lepší podmínky pro provozní, jiné zase pro investiční úvěry. Již nějakou dobu ale pozorujeme, že malé a střední podniky jsou spíše konzervativní a mnohé po světové krizi zrušily některé účty a šetřily prostředky za jejich užívání," dodal Havlíček. 

E-fakturace vzkvétá

Téměř polovina (48 %) živnostníků a dvě třetiny (65 %) firem využívá elektronické fakturace a formuláře. Inovace ve formě e-faktur nejenže představuje úsporu nákladů, ale eliminuje i chyby při zadávání plateb. "Před rokem jsme vytvořili tzv. Standard elektronické komunikace, který má zjednodušit fakturaci a pomoci podnikatelům předejít chybám při zadávání plateb. Je potěšující, že standard nejen znají dvě pětiny malých a středních firem a třetina (30 %) živnostníků, ale přibližně čtvrtina firem ho už také využívá," říká Matoušek. 

Hlavní motivací pro využívání moderních technologií v podnikání je jejich rychlost a jednoduchost. Desetina podnikatelů za nimi vidí i finanční úspory. "Na druhé straně se zatím neujaly například QR kódy. Důvodem je nedůvěra a neopodstatněné obavy o bezpečnost jejich využívání a také nedostatek informací o jejich přínosech," dodává Matoušek.

K motivaci využívání moderních technologií v podnikání Havlíček dodává: "Požadavek na rychlost a jednoduchost se ukazuje i na příkladu elektronické evidence tržeb. Podnikatele tolik netrápí, jestli si koupí zařízení za tři nebo osm tisíc korun. Je pro ně důležitější rychlost přenosu dat, aby je užívání přístroje nezdržovalo od práce. Času si malí a drobní podnikatelé stále váží více než peněz," uzavírá Havlíček.  

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se