Jednomu z největších autobusových dopravců, společnosti Arriva Transport ČR, loni vzrostl zisk meziročně o 54 milionů korun na 161 milionů korun. Tržby vzrostly o desetinu na 4,4 miliardy korun. Oznámil to ředitel tuzemské Arrivy Daniel Adamka. Za navýšením zisku jsou úspory v managementu společnosti a zvýšení stavebního ruchu na železnici, ze kterého profituje autobusová doprava nahrazující na rozestavěných úsecích vlaky.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

 

Samotná náhradní doprava za vlaky Českých drah tvořila loni na tržbách 50 milionů korun, uvedl Adamka. Letos ale bude kvůli množství stavebních projektů poptávka po náhradní autobusové dopravě ještě silnější. Problémem naopak může být nedostatek řidičů autobusů, s nímž se potýkají dopravní společnosti už nyní.

Arriva, patřící do skupiny německých drah (Deutsche Bahn), koupila v roce 2013 řadu významných dopravních firem v tuzemsku. Šlo například o společnosti, jako je Veolia, příbramské Cup Tour a Probo Bus působící na Berounsku. Počet autobusů provozovaných některou z jejích společností se tak zvýšil o 150 na současné zhruba dva tisíce.

Významný dopad na ziskovost společnosti mělo sloučení původně dvou managementů Arrivy a Veolie do jediného, provázené propuštěním řady lidí na manažerských pozicích. Synergie spojení se projevily i v centrálních nákupech, které byly ekonomicky výhodnější, než kdyby je pořizovala každá z firem zvlášť.

Snížení nákladů přineslo i rozšiřování počtu autobusů jezdících na Bionaftu B100, která dosud není zatížená spotřební daní. Nyní toto palivo využívá polovina autobusů Arrivy. Uvažované zdanění tohoto paliva o dvě až tři koruny by pro dopravce představovalo zvýšení nákladů o desítky milionů korun.

Arriva nyní drží zhruba dvacetiprocentní podíl v tuzemské autobusové dopravě. Zajišťuje dopravu objednanou krajem ve Středočeském, Severomoravském a Královéhradeckém kraji. V dálkové dopravě provozuje na své komerční riziko spojení například z Prahy na Šumavu, do Jeseníku nebo z Jeseníku do Ostravy či do Brna. V mezistátní dopravě provozuje spojení do Bardejova nebo Žiaru nad Hronom.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru