Akcie společnosti Google dosáhly historického maxima a připisují si růst kolem 16 procent. V pátek odpoledne se na americké burze obchodují za 700 dolarů. Stalo se tak poté, co provozovatel největšího internetového vyhledávače oznámil překvapivě dobré výsledky za druhé čtvrtletí. Index amerických technologických akcií Nasdaq Composite se díky tomu vyšplhal na nové rekordní maximum. 

Google překonal odhad růstu poprvé za šest kvartálů. Jeho skvělé výsledky stojí na silných příjmech z reklam a akciím též pomohly výroky nové finanční ředitelky Ruth Poratové o výdajové disciplíně. Hodnota americké firmy nyní dosahuje 468 miliard dolarů (téměř 12 bilionů korun). Informovala o tom agentura Reuters

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Google jenom během prvních hodin pátečního obchodování navýšil svoji tržní hodnotu zhruba o 65 miliard dolarů. Společnost je tak po Applu druhou nejcennější veřejně obchodovatelnou firmou světa a výrazně předčila Microsoft, s nímž byla dosud srovnatelná. Google také rozptýlil obavy z toho, že větší aktivita Facebooku v oblasti videí negativně zasáhne server YouTube, který Googlu patří. 

Čas strávený prohlížením videí na serveru YouTube vzrostl ve druhém čtvrtletí o 60 procent, uvedla společnost Google. Uživatelé ve věku mezi 18 a 49 lety na serveru jenom na mobilu stráví víc času než sledováním jakékoliv kabelové televize.

Výdaje pod přísnou kontrolou

Výdaje Googlu v druhém čtvrtletí letošního roku vzrostly o 10 procent na 12,9 miliardy dolarů, což představovalo 73 procent příjmů, uvedla společnost ve čtvrtek. Oproti prvnímu kvartálu však výdaje narostly o pouhých 91 milionů dolarů. Ve druhém čtvrtletí tak společnost zvedla zisk na 3,93 miliardy dolarů (98 miliard korun), což je o 17 procent více než ve stejném období před rokem.

Pokles provozních nákladů Googlu je podle Poratové reakcí na management výdajů v kombinaci s menšími náklady na právní služby. 

Příjmy z reklamy se za tři měsíce do konce června zvýšily rovněž o 11 procent na 16,02 miliardy dolarů. Průměrná cena za kliknutí na on-line reklamu klesla o 11 procent, celkový počet kliknutí na reklamy však vzrostl o 18 procent. 

Příjem Googlu z reklamy je pod trvalým tlakem, protože uživatelé častěji internet využívají na mobilních telefonech a tabletech, kde jsou sazby za reklamy většinou menší. Podle nových čísel Googlu se ale rozdíl snižuje. Trvající boom smartphonů, kde systém Android od Googlu dominuje, navíc firmě přivádí zástupy nových uživatelů.