"S temnou hmotou ve vesmíru je to u astrofyziků stejné jako se sexem v prvních ročnících střední školy - také o ní všichni mluví, protože všude kolem vidí, že něco takového existuje, ale nikdo neví, jak na to," tvrdí Nick Stockton z prestižního vědeckého časopisu Science.

Problém s temnou hmotou začal už před jedním stoletím, když Einstein zveřejnil svou teorii relativity. Když vědci podle těchto nových pravidel začali posuzovat kosmické děje, zjistili, že ne všechno je, jak by mělo být. Jedním z takových případů jsou galaxie rotující velkou rychlostí navzájem kolem společného těžiště. Aby se při dané rychlosti rotace takto udržely svou gravitací u sebe, musely by být mnohem hmotnější, než je hmota, kterou v nich astronomové pozorují.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.