Kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry hospodařil v prvním fiskálním čtvrtletí s očištěnou ztrátou, která byla vyšší, než čekali analytici, a příjmy firmy klesly. Příjmy ze softwarových aktivit, jež se mají stát novou hlavní aktivitou firmy, se však ve srovnání se stejným obdobím loni více než zdvojnásobily, uvedla firma v úterním prohlášení. 

Ztráta bez mimořádných položek za tři měsíce do konce května činila 28 milionů dolarů (681,2 milionu korun), tedy pět centů na akcii. Ztráta se sice snížila z loňských 11 centů na akcii, analytici dotazovaní agenturou Thomson Reuters však očekávali ztrátu pouze tři centy na akcii. Při započtení mimořádných položek čistý zisk firmy stoupl na 68 milionů dolarů z loňských 23 milionů dolarů. 

Příjmy klesly na 658 milionů dolarů z loňských 966 milionů a rovněž zaostaly za očekáváním. Důvodem byl hlavně pokles prodeje telefonů.

Příjmy softwarové divize vzrostly o 150 procent na 137 milionů dolarů. Příjmy z hardwaru naopak klesly o 30,6 procenta na 263 milionů dolarů. Příjmy divize služeb se snížily o 51,4 procenta na 252 milionů dolarů. Hardwarová divize má na celkových příjmech firmy podíl zhruba 40 procent a služby 38 procent. 

Společnost BlackBerry, původně Research In Motion, byla průkopníkem chytrých telefonů a její přístroje měli v oblibě zejména manažeři. Nyní však BlackBerry na trhu výrazně zaostává za přístroji s operačním systémem Android a také za telefony iPhone od americké společnosti Apple. Podíl BlackBerry na světovém trhu s chytrými telefony klesl na necelé jedno procento, v roce 2009 přitom činil zhruba 20 procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru