Ministerstvo dopravy plánuje, že v příštích letech Českým drahám i soukromým dopravcům zaplatí až 100 procent ceny vlaků jezdících v závazku veřejné služby, tedy s dotacemi. Hodlá pro to využít evropské dotace a doplatit je ze státního rozpočtu. Dopravci by ovšem po skončení smlouvy museli vlaky předat svému nástupci na trase.

Napsaly to v pátek deníky Mladá fronta Dnes (MfD) a E15.

Ministerstvo dopravy nyní připravuje program, v jehož rámci budou firmy evropské peníze na drážní vozidla čerpat. Dotace by mohly plynout z Operačního programu Doprava 2. "Z něj je možné přispět do výše 85 procent, zbytek by doplatilo ministerstvo dopravy," řekl MfD náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Připraveno je zatím podle Čočka několik miliard, je ale možné vyčerpat víc peněz, než bylo dosud v operačním programu na nová vozidla schváleno. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold řekl E15, že se prozatím počítá s penězi v rozmezí 8,2 až 12,3 miliardy korun.

České dráhy v minulosti masivně investovaly především do vlaků na regionálních tratích. Pro úplnou obnovu vozidel jim ale podle MfD stále chybí desítky miliard korun. První výzvu k žádosti o dotace má ministerstvo vypsat ještě letos. "Půjde přednostně o vlaky na vysoutěžené tratě," řekl MfD Čoček.

Dotace nicméně budou mít možnost čerpat také dopravci pro vlaky objednávané kraji.

Stát chce ještě letos podle MfD využít evropské peníze na nákup rychlíkových jednotek InterPanter od Škody Transportation pro České dráhy, které by tím na 10 let získaly smlouvu na provoz rychlíků mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí. Ministerstvo počítá, že v soutěžích na rychlíková spojení bude požadovat nové vlaky s výjimkou první soutěže na rychlíky Plzeň-Most.

Na podzim by měly být vypsány soutěže na tratě Pardubice - Liberec - Ústí nad Labem a Praha - Ústí nad Labem - Chomutov - Cheb.

Související