Německo nezačne v roce 2016 vybírat poplatky od řidičů osobních aut za užívání dálnic, jak původně plánovalo. Zavedení mýtného se zpozdí kvůli právním krokům, které proti Berlínu chystá Evropská komise, řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt v rozhovoru, který dnes přinesl deník Bild. Zatím není jasné, kdy by zpoplatnění německých dálnic mělo začít platit.

"Zahájením řízení pro porušení Smlouvy zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury," řekl ministr za vládní Křesťansko-sociální unii (CSU) Dobrindt s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu, a mýtné tak oproti plánu během roku 2016 nezavede.

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy ale nadále pokračovat. "Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie," uvedl Dobrindt. Výběr provozovatele však vláda zahájí až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU. "Od svého cíle zavést na německých silnicích větší spravedlnost se nenecháme odradit," dodal v rozhovoru ministr.

Evropská komise by se ve čtvrtek měla vyjádřit k případnému zahájení řízení pro porušení Smlouvy s Německem kvůli mýtnému. Komise kritizuje především to, že německé mýtné prakticky dopadne jen na zahraniční řidiče, neboť těm německým se zároveň sníží daň z vlastnictví vozidla. Evropské právo přitom znevýhodňování občanů jiných států zakazuje.

Podle deníku Die Welt se komise chystá poslat Berlínu dopis s výhradami, které proti mýtnému má. Německá vláda pak bude mít dva měsíce na to, aby se k výhradám vyjádřila a případně i upravila zákon o zpoplatnění dálnic.

Německé mýtné v chystané podobě odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky.

Výše poplatku by měla podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 korun).

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru