Prvním uživatelem modernizovaných cvičných letounů Albatros L-39NG bude česká státní letecká společnost LOM Praha, která zajišťuje výcvik armádních pilotů.

LOM v současnosti provozuje sedm albatrosů, které získají nejen nový motor Williams International FJ44-4M, ale rovněž avioniku z projektu L-39NG. LOM zároveň získal opci na pořízení nových L-39NG jako perspektivní náhrady či rozšíření flotily stávajících L-39. Oznámili to zástupci Aera na tiskové konferenci v rámci veletrhu Paris Air Show.

"LOM Praha je velmi perspektivním zákazníkem, neboť jím provozované centrum leteckého výcviku zabezpečuje vysoce kvalitní komplexní výcvikové služby nejen pro českou armádu, ale i pro celou řadu zahraničních zákazníků, a představuje jednu z předních komerčních výcvikových organizací v Evropě," uvedl prezident Aera Ladislav Šimek.

Podle generálního ředitele LOM Romana Planičky znamená modernizace letounů do standardu NG zásadní zvýšení úrovně centra leteckého výcviku. "Bude schopné nabízet proudový výcvik výrazně rozšířené skupině uživatelů, neboť avionika L-39NG je koncipována tak, aby umožňovala snadný přechod na moderní stíhací letouny," dodal Planička.

První test až ke konci roku

O úpravy L-39 včetně výměny motorů projevily zájem také dva špičkové letecké akrobatické týmy Breitling Jet Team a Black Diamond Jet Team. Black Diamond Jet Team, který má zájem o modernizaci šesti letounů, je divizí společnosti Draken International, se kterou Aero loni na Air Show ve Farnborough uzavřelo dohodu o širší spolupráci. Draken International se tak stal výhradním zástupcem programu L-39NG v Severní a Jižní Americe.

Aero rovněž oznámilo podpis memoranda o porozumění se společností VR Group, která se pro program L-39NG stane hlavním dodavatelem simulačních technologií. Součástí dohody je nejen dodávka čtyřstupňového výcvikového simulačního systému umožňujícího výrazně zefektivnit výcvik, ale i datové propojení zákaznických simulačních center s Taktickým simulačním centrem (TSC) LOM Praha v Pardubicích.

Uživatelé poprvé získají nejen simulátor k výcviku obsluhy letounu, ale současně i schopnost taktického výcviku a členství v L-39 Users group.

Projekt L-39NG představila firma na začátku loňského roku. L-39NG vychází z aerodynamického konceptu stávajících L-39, avšak je vyroben za použití nových technologií. Projekt je rozdělený do dvou fází. V první Aero nabízí uživatelům L-39 instalaci nového motoru a volitelně také avioniky z projektu L-39NG do stávající rodiny letounů L-39. Druhá fáze počítá s dodávkou nových L-39NG, pro které půjde použít komponenty z první fáze. Prototyp L-39 s motorem Williams FJ44-4M bude poprvé předveden v závěru letošního roku.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Aero Vodochody vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. L-39NG je jeho inovovaný typ. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než 3000 kusů a používá je kolem 45 států.

Tržby Aera Vodochody loni dosáhly čtyř miliard korun, což představuje meziroční nárůst 200 milionů korun. Zisk společnosti ale klesl: loni činil 226 milionů korun, předloni téměř o 120 milionů korun více. V roce 2013 tržby Aera vzrostly o 29 procent, loni byl růst mírnější. Stoupl i počet zaměstnanců o 250 na 1937.