Petr Žaluda (49)

Vystudoval VUT v Brně, absolvoval několik studijních programů v zahraničí.

Začínal v brněnském Zetoru a nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec. Tři roky také pracoval pro poradenskou společnost Ernst & Young.

Od roku 1996 byl ředitelem penzijního fondu Winterthur.

V roce 2002 se stal ředitelem a předsedou představenstva pojišťovny Winterthur (později přejmenované na Credit Suisse Life and Pensions, následně AXA).

Od roku 2008 vedl České dráhy, v říjnu 2012 byl předsedou představenstva
ČD Cargo.

Nyní je ředitelem a spolumajitelem společnosti Olife.

Je rozvedený, bezdětný.

Jak jste se ocitl v Olife?

Dostal jsem nabídku, už když jsem byl v drahách, ale byl jsem plně vytížen, neměl jsem na to mysl ani náladu. Když za mnou pak lidé, kteří to vymysleli, přišli znovu, podíval jsem se na to a přišlo mi to zajímavé.

Vy jste do toho zainvestoval jako jediný?

Ano.

Jste ale čtyři společníci, jak máte rozdělené podíly?

Já mám majoritu, kolegové rozdělený zbytek. Já jsem investoval přes společnost Z‑Investments, což je mnou vlastněná firma. Pak tu má podíl kolega Miro Šebeňa, kterého znám ještě z AXA a byli jsme spolu v ČD, Petra Wendelová a Soren Anders Wendel, což je jeden ze spoluvynálezců.

Kolik stál většinový podíl?

Miliony korun. Ta prvotní investice je v řádech milionů, do téhle doby je to okolo 10 milionů, možná o něco více.

Kolik do Olife dáte měsíčně, abyste to udrželi do doby, než začne vydělávat?

Ročně miliony korun.

Kdy se dostanete do kladných čísel?

Letos na podzim už chceme začít prodávat, chceme vyrobit pár stovek až tisíc baterií. Příští rok bychom se chtěli dostat na nějaké relativně vyrovnané hospodaření. V Evropské unii je olovo, které obsahují klasické baterie, zakázané. Už na to byly sjednané dvě výjimky, protože jiná alternativa nebyla. Ale letos druhá výjimka končí a my jsme součástí procesu jejího zrušení. Věříme, že nebude znovu prodloužena a naše baterie bude zmíněna jako alternativa.

Jakou očekáváte návratnost?

Velkou. Pokud ten model uspěje, bude vydělávat hromady peněz. Není žádná střední cesta. Buď to vydělá moc, anebo nic. Pokud se ukáže, že ta technologie je dobrá, což zatím nikdo neřekl, že není, tak to bude vydělávat. Ale jestli to bude za půl roku, nebo o kus dříve, to nevím.

Kdo má být váš zákazník - klasický spotřebitel, anebo automobilky?

Baterie má specifické vlastnosti, nejlépe je v počátcích využijí majitelé sporťáků a veteránů, tedy aut, která stojí dlouho v garáži a nejsou tak využívaná. Baterie má výhodu, že ji nemusíte dobíjet tak často, jak jste zvyklí, přes natažené kabely, vyndavat ji a zase zpět nandavat.

My se chceme soustředit na silný automobilový trh, kde máme kontakty - Německo, Rakousko, Švýcarsko - je tam velká kupní síla, hodně majitelů veteránů, sportovních aut.

Jednáme s autokluby ve Švýcarsku (ABA), což jsou vlastně největší prodejci autobaterií na světě. Moc se to neví, ale každý druhý výjezd "žlutých andělů" je kvůli baterii - někde vám zůstane stát auto, protože se vybije atd. Takže s nimi jednáme, aby si baterku otestovali, aby ji případně zařadili do svého portfolia.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se