Kopřivnická automobilka Tatra chce letos prodat přes tisíc aut, nejvíce za posledních pět let. Nabírá proto nové zaměstnance, ke svým současným 850 jich potřebuje najít dalších 80, řekl ve čtvrtek Petr Rusek, předseda představenstva společnosti Tatra Trucks, které automobilka od roku 2013 patří.

Tržby automobilky loni dosáhly přes 3,7 miliardy korun, o 24 procent více než v roce 2013. Rusek řekl, že zisk firmy za loňský rok se blíží 500 milionům korun před zdaněním. Tatra vyrobila 821 vozů, o 58 více než v roce 2013, a prodala jich 850 (v předchozím roce 722).

"Tatra je dnes prosperující firma, která stoupá strmě vzhůru. Firma, která byla v situaci, že v roce 2012 málem poslala na úřad práce 1500 lidí, za loňský rok odvádí ze zisku více než 70 milionů korun na daních," řekl předseda představenstva.

V roce 2013 se automobilka kvůli dluhům dostala do dražby. V té ji získali současní majitelé, čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera.

"Tatra roste, roste poměrně rychle. Víme, co bychom měli dělat zhruba do března příštího roku," řekl Rusek. Všechny kontrakty do konce března ale ještě podnik nemá podepsané.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Máme nějaké dodací termíny dohodnuté se zákazníky, tak někdy třeba ještě trošku otálíme s podpisem těch kontraktů, abychom se nedostali potom do zpoždění s dodávkami. Nicméně hlavní starostí Tatry jako podniku je, jak zorganizovat výrobu a zejména kde nabrat další zaměstnance, abychom dokázali plnit požadavky, které se na nás hrnou," řekl Rusek.

Tatra podle něj urgentně potřebuje přijmout do výroby 60 až 80 lidí. Shání zejména obráběče. Kvalifikovaných schopných pracovníků je ale podle Ruska nedostatek.

"Nutně potřebujeme sehnat lidi k obráběcím strojům, abychom dokázali vyrobit víc náprav, víc centrálních rour, víc podvozků. Nabízíme jim řádově 20 000 měsíčně," řekl Rusek.

Tatra má nyní zhruba 850 zaměstnanců. Dalších asi 500 lidí zaměstnávají dceřiné společnosti Taforge a Tafonco.

Rusek řekl, že roste poptávka po vojenských speciálech, které zatím tvoří méně než 50 procent exportu Tatry. Nejde podle něj o "smrtonosná" vozidla, ale většinou o logistické vozy, které mají za úkol například zásobovat armádu nebo přemisťovat vojáky.

"Bezpečnostní situace ve světě není dobrá a ti rozhodující činitelé to vidí, a proto spousta států investuje větší a větší prostředky do zajištění obranyschopnosti," řekl. Vozidla od automobilky nakupuje i řada ministerstev obrany. "Ministerstva obrany platí a poptávají větší a větší objemy vozidel. Státy ve spoustě zemí světa přišly na to, že tatrovka je skutečně nejlepší vozidlo na světě," řekl Rusek.

Vozem, od kterého si Tatra hodně slibuje, je obrněné vozidlo Titus oceněné na veletrhu IDET. Tatra ho vyvinula ve spolupráci s francouzskou společností Nexter Systems. Má vyrobeno několik prototypů, které nyní ve světě absolvují zkoušky.

Ředitel Tatry pro obranné programy Karel Ritschel řekl, že by společnost byla ráda, kdyby vozidla využívala česká a slovenská armáda. "Je to vozidlo kategorie opancéřovaných vozidel na ochranu posádky. Je v provedení 6x6 na speciálním Tatra podvozku, kdy rozvor je stejný mezi první a druhou a druhou a třetí nápravou a první a poslední náprava jsou řiditelné," popsal Ritschel.

Díky vlastnostem podvozku má podle něj vozidlo bezkonkurenční pohyblivost nejen na silnici, ale obzvláště v terénních podmínkách. "Dá se říct, že tou mobilitou se vyrovnává pásovým vozidlům. S průměrem zatáčení pouhých 13 metrů se dokáže bez problémů pohybovat v městské zástavbě, kde dnes probíhají konflikty," řekl Ritschel.

Jde podle něj o jediné vozidlo těchto vlastností ve své kategorii. Nástavby mohou být různé, od ambulance, přes velitelské vozidlo až po ozbrojené nástavby, jako je minomet.