Ministerstvo dopravy ustupuje od plánu vypovědět smlouvu s nájemcem českého přístavu v Hamburku. Místo toho chce nyní s tuzemskou firmou Eko Logistics na obnově území primárně spolupracovat. Řekl to mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Záměr vypovědět smlouvu a v přístavu zahájit razantní rekonstrukci za stovky milionů korun oznámil úřad koncem dubna, firma ale obratem po státu požadovala odškodnění. Od proměny zchátralého území na moderní logistické centrum si úřad sliboval vytvoření lepších podmínek pro tuzemské provozovatele tuzemské říční plavby.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Nejlepším řešením by byla kompromisní modifikace stávající smlouvy, která by umožňovala splnění cílů státu i soukromého pronajímatele," uvedl Neusar. Stále ale podle něj platí, že ministerstvo dopravy smlouvu se společností, zaměřenou především na přepravu odpadů pro další průmyslové zpracování, považuje za nevýhodnou. Samo ji přitom před dvěma lety uzavřelo a od firmy z Týnce nad Labem ročně inkasuje zhruba pět milionů korun. 

Společnost Eko Logistics v nejbližší době představí ministru dopravy Danu Ťokovi vlastní plán obnovy přístavu, řekl jednatel společnosti Jan Smetana. Nejde přitom prý jen o vize, společnost má dohodnuté participující české firmy, které mají zájem přístav využívat. Zároveň podle Smetany není potřeba do území, které bude Česku patřit z valné většiny jen do roku 2028, investovat tak masivně, jak plánovalo ministerstvo dopravy.

To chtělo za rekonstrukce budov a dalšího zařízení přístavu utratit sto až 150 milionů korun, část drobných oprav už úřad prostřednictvím podřízené organizace Ředitelství vodních cest zahájil. Přístav podle Smetany může začít jako logistické centrum fungovat i po méně ambiciózních úpravách a splní tím všechny požadavky ministra Ťoka, tedy aby území sloužilo českým firmám a naplňovala se Versailleská dohoda.

Podle ní získalo Československo právo využívat takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21 tisíc metrů čtverečních a sousední Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 metrů čtverečních v roce 1929 na 99 let. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jakou Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny přístavní plochy spravuje Česká republika.

Eko Logistics má kompletně celý areál českého přístavu v Hamburku pronajatý do roku 2022. Po státu chtěla proto požadovat minimálně vrácení investic, které do areálu sama vložila a které se pohybovaly v řádu milionů korun. Rovněž požadovala náhrady za nákup lodí pro převážení železného šrotu. 

V současnosti je areál českými rejdaři využíván jen velmi zřídka, což je dáno tím, že jej stát nechal celou řadu let chátrat. Samo ministerstvo dopravy uvedlo, že poslední investice do údržby a oprav jsou staré patnáct let. Úřad původně po vypovězení smlouvy s Eko Logistics plánoval území pronajímat sám prostřednictvím ŘVC.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru