Vodafone dostal od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) milionovou pokutu za agresivní obchodní praktiky. Úřad nyní zkoumá obdobné chování operátora O2 a vyzývá jeho zákazníky, aby postup společnosti reklamovali.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Vodafone pokutu dostal za to, že v září roku 2014 aktivoval zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu "Data nad rámec balíčku". Kdo vyčerpal datový limit a neprovedl deaktivaci služby, zaplatil automaticky 49 korun za nový balík dat.

"Český telekomunikační úřad ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné," říká Markéta Kuklová, mluvčí společnosti Vodafone.

Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje podle úřadu od 15. května letošního roku rovněž společnost O2. "ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace," říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

Český telekomunikační úřad považuje uvedená jednání za agresivní obchodní praktiku, protože spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali.

"ČTÚ proto uložil společnosti Vodafone pokutu ve výši jednoho milionu korun a současně jí nařídil upravit všechny smlouvy se svými zákazníky tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu," shrnul Drtina.

Podle Kuklové jsou ale zákazníci Vodafonu s postupem firmy spokojeni. "Ze statistik vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívají automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání," říká mluvčí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru