Polská dopravní společnost PKP Cargo ve čtvrtek dokončila akvizici většinového podílu v českém železničním přepravci AWT. Stane se tak na našem trhu železniční nákladní dopravy druhým nejvýznamnějším hráčem. Za 80procentní balík akcií polský dopravce zaplatí 103 milionů eur (v přepočtu 2,8 miliardy korun).

Prodávajícím majoritního podílu byl Zdeněk Bakala (pozn. podnikatel Zdeněk Bakala vlastní společnost Economia, která vydává Hospodářské noviny) a jeho rodinný trust. Zbylých dvacet procent v AWT si ponechává podnikatel René Holeček, dřívější majitel společnosti Čechofracht, kterou AWT dříve pohltila.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Záměrem polského přepravce je expandovat podél středoevropských tranzitních koridorů směrem na jih. "Investice do AWT je průlomem v naší strategii mezinárodní expanze. Česká republika je branou na jih Evropy. Díky akvizici společnosti AWT budeme moci ještě lépe využít strategického umístění Polska, zejména Slezska, k rozvoji nových tras v baltsko-jaderském koridoru ze Severního moře," říká Adam Purwin, předseda představenstva PKP Cargo.

Uzavřením obchodu vzroste skokově podíl PKP Cargo na českém trhu na 10 procent. Česko je přitom v železniční přepravě devátým největším trhem v Evropě. A to zejména díky tomu, že se u nás protínají hlavní dopravní kontinentální trasy.

Transakci, která byla oznámena na konci loňského roku, v uplynulých měsících posvětili regulátoři ve všech zemích, kde bude firma působit: v Polsku, Německu, Slovensku a Česku. Nákup akcií v AWT je jednou z největších zahraničních akvizic uskutečněných polskou společností v posledních letech. Současně jde také o také druhou největší polskou investici v Česku vůbec.

"Příběh společnosti AWT pokládám za velký úspěch. Z lokální dopravní společnosti se postupně podařilo vybudovat respektovanou železniční skupinu s mezinárodními ambicemi. Když AWT začala být z našeho investičního pohledu zralá k prodeji, objevila se řada zájemců a my jsme se rozhodli vybrat polského národního dopravce PKP Cargo, který jako strategický a důvěryhodný partner z oboru dokáže pro AWT nejlépe zajistit dlouhodobý rozvoj. PKP Cargo je druhý největší hráč na trhu nákladní železniční dopravy v Evropě a skupině AWT se díky jeho zkušenostem, vozovému parku a celkovému zázemí otevírají zcela nové možnosti růstu," uvedl k transakci ve čtvrtek již bývalý spolumajitel Zdeněk Bakala.

Společnost AWT se prezentuje jako nejvýznamnější soukromý poskytovatel služeb nákladní železniční dopravy v Evropě. Konkuruje totiž zpravidla hráčům ovládaným přímo či nepřímo jednotlivými evropskými státy. Společnost provozuje více než 160 lokomotiv a přes 5000 vagonů.

Kromě toho již vlastní i několik železničních vleček, terminály pro překládku zboží z železnice na silnici a provozuje i logistické služby. Stavební část firmy se věnuje rekultivaci a likvidaci ekologických zátěží. Tržby celé společnosti v roce 2013 dosáhly 7,3 miliardy korun.

PKP Cargo je s více než 56procentním tržním podílem dominantním železničním přepravcem v Polsku. Akcie společnosti se obchodují na varšavské burze a z jedné třetiny je drží polský stát. Mezi další významné akcionáře patří penzijní fondy Ing OFE (10,6 procenta) Aviva OFE (5,2 procenta) a americká banka Morgan Stanley (5,3 procenta).

Společnost, jejíž vozový park čítá přes dva tisíce lokomotiv a přes 60 tisíc vagonů, v loňském roce utržila 4,8 miliardy PLN (32 miliard korun), z čehož jí na čistém zisku zbylo 61,3 milionu PLN (404 milionů korun). Ke konci letošního března zaměstnávala přes 22 tisíc lidí.