Vedení Českých aerolinií odmítlo kompromisní návrh kolektivní smlouvy předložený zprostředkovatelem. Namísto původního návrhu firma odborům předložila alternativní plán. Podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petry Posové je pro zaměstnance výrazně méně výhodný. Během pondělí a úterý proto bude o jeho přijetí organizace jednat se zaměstnanci. Pokud jej nepřijmou, je OOPL připravena vyhlásit stávkovou pohotovost.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů pilotů i letušek o desítky procent. Návrh zprostředkovatele Petra Hůrky měl pilotům i letuškám plat proti této změně zvýšit o několik tisíc korun prostřednictvím zvýšení sazby za odlétané hodiny. Protinávrh vedení naopak znamená podle Posové zvýšení jen o stokoruny. Kolektivní smlouva navržená zaměstnavatelem by navíc měla platit jen do konce letošního roku oproti předchozímu návrhu, který pokrýval i příští rok.

Platy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent. Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru se tak snížil až na 15 000 korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29 000 korun měsíčně. Piloti berou v rozmezí od 50 000 do více než 100 000 korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a na tom, zda pilot létá s vrtulovým, nebo proudovým letadlem.

Na osobě zprostředkovatele Hůrky se dohodli zástupci pilotů s vedením firmy v únoru poté, co vyjednávání o podobě kolektivní smlouvy selhala. Hůrku jako zprostředkovatele v té době rovněž pověřilo ministerstvo práce a sociálních věcí sjednáním smírné dohody i mezi letuškami a vedením aerolinií.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.