Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Sazby povinného ručení v letošním roce opět porostou. Už loni po letitém kontinuálním poklesu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla zdražilo v průměru o dvě procenta. Důvodem byly poměrně výrazné dopady nového občanského zákoníku, který změnil pravidla pro odškodnění.

Nemalou měrou se na růstu sazeb podepsal také povinný tříprocentní odvod z vybraného pojistného do Fondu zábrany škod. Jen toto opatření zvýšilo náklady pojišťoven o tři miliardy korun.

Průměrné ceny povinného ručení se loni zastavily na 2 745 korunách, přičemž o rok dříve motoristé za povinné ručení zaplatili v průměru 2 695 korun.

Zdražení nejvýrazněji pocítili mladí rizikoví řidiči a ti, kteří opakovaně bourají. Po nich chtěly pojišťovny o 10 procent víc než v roce 2013. "I přes loňský růst cen se nepodařilo dostat segment povinného ručení do černých čísel a skončil v jedenáctiprocentní ztrátě," konstatuje Aleš Povr z České asociace pojišťoven.

Právě kvůli tomu, ale také kvůli zrušení garančního fondu České kanceláře pojistitelů, kam směrovaly nedoplatky neplatičů povinného ručení, porostou ceny i v letošním roce. Podle ankety týdeníku Ekonom mezi největšími pojišťovnami se v průměru zvýší o pět procent na 2882 korun.

"Nový občanský zákoník se projevil - zejména v oblasti povinného ručení a náhrad škod z něj – doslova naplno. Potvrdily se naše předpoklady, kdy skutečně dochází ke skokovému nárůstu výše plnění u škod na zdraví," vysvětluje jeden z důvodů, proč půjdou ceny i v letošním roce nahoru, mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Tím, že se počínaje loňským rokem odstoupilo od stanovování náhrad škod na základě takzvané bodové vyhlášky, vzrostla podle ní průměrná výše odškodnění u škod na zdraví téměř o třetinu.

Sama Česká pojišťovna tak letos přistoupila k navýšení sazeb povinného ručení o pět procent, o tři až pět procent vzrostly ceny u pojišťovny Uniqa, šestiprocentní nárůst letos v únoru oznámila AXA, pojišťovna Slavia zvedla sazby pojistného pro stávajícím zákazníky o 7 až 10 procent. K úpravě cen naopak nepřikročila například pojišťovna Wüstenrot a podle svých slov s tím zatím ani nepočítá.

Vyšší sazby se pojišťovny snaží zákazníkům kompenzovat různými balíčky, které mnohdy zahrnují také položky, typické pro havarijní pojištění. Výhodu mají zpravidla ti zákazníci, kteří kombinují několik produktů od jedné firmy. Zvýhodněni jsou také, řidiči, se kterými nemá pojišťovna "starost". Za dlouhodobou jízdu bez nehod udělují bonusy, které mohou snížit náklady na pojistné o desítky procent.

Bonusy se často pojí i s uzavřením havarijního pojištění. Přestože jde o nepovinnou záležitost, řidičů, kteří uzavřou i toto doplňkové pojištění, přibývá. Jen v loňském roce se zvýšil počet uzavřených smluv o čtyři procenta na 1,59 milionu. Havarijní pojištění má tak v současné době pro případ jakékoli škody na autě uzavřeno asi 15 procent motoristů.

obalka Ekonom 2015 21Co v současné době v rámci povinného ručení, ale i havarijního pojištění nabízejí jednotlivé pojišťovny?

To a mnohem více se dočtete ve velkém srovnání nabídek financování nových automobilů v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 21. května.

Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPaduiPhonu a tabletu Samsung.

Související