Na německé železnici v úterý začala stávka strojvůdců v nákladní dopravě, strojvůdci osobních vlaků se připojí ve středu ve dvě hodiny ráno. Dopravce Deutsche Bahn (DB) nedokázal na poslední chvíli přimět odborový svaz strojvůdců GDL, aby další protestní akci odvolal.

Zatím není jasné, jak dlouho stávka potrvá, po její dobu však v Německu pojede jen třetina dálkových vlaků. Dopravu na území Česka stávka neovlivní, vlaky z Prahy do Berlína však budou končit v Drážďanech.

Svaz GDL vyhlásil stávku v pondělí po krachu rozhovorů o pracovních podmínkách strojvůdců. Zástupci DB ještě v úterý dopoledne jednali s odbory o možném odvrácení stávky, k dohodě však podle serveru Spiegel Online nedospěli.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský sdělil, že stávka nebude mít vliv na provoz na českém území. "Provoz vlaků na našem území a také doprava téměř na všech hraničních přechodech bude zajištěna podle běžných jízdních řádů. Jediné omezení se dotkne spěšných vlaků RE z Chebu do Norimberku, které budou zrušeny bez náhrady. Cestující na tomto hraničním přechodu mohou využít regionální vlaky provozované ve dvouhodinovém intervalu ve spolupráci se společností Oberpfalzbahn," uvedl.

Bez omezení budou jezdit i vlaky z Prahy do Mnichova nebo vlaky z Děčína přes Bad Schandau do Rumburku. Omezení se čeká na trati z Prahy do Berlína, kde bude provoz zajištěn pouze do Drážďan. Ze saské metropole do Berlína by měly DB zajistit náhradní autobusovou dopravu. Omezení postihne už v noci vlak EN 456 Phoenix s přímými vozy do Curychu a Oberhausenu, který rovněž ukončí jízdu v Drážďanech.

Ulrich Homburg z vedení DB v pondělí oznámil, že v době stávky pojede třetina dálkových vlaků. Na regionálních tratích zajistí DB na východě Německa nanejvýš 20 procent spojů, na západě zhruba polovinu. Homburg přislíbil, že se dopravce pokusí zajistit posílení vlaků o víkendu, kdy se očekává zvýšená poptávka cestujících. V pondělí je v Německu státní svátek kvůli svatodušním svátkům.

Stávka pravděpodobně zkomplikuje i cestování po německých dálnicích. Autokluby ADAC a ACE shodně varovaly, že o nadcházejícím svatodušním víkendu, kdy pravidelně bývá intenzivnější doprava, vyjede na silnice ještě víc řidičů než obvykle. Především v pátek odpoledne a v pondělí se proto pravděpodobně budou tvořit zácpy.

V nákladní dopravě chtějí DB zajistit až 70 procent plánovaných vlaků. Německá průmyslová a obchodní komora (DIHK) přesto varovala, že stávka strojvůdců může firmám způsobit velké problémy.

Podle šéfa DIHK Erika Schweitzera znamenala poslední stávka pro podniky náklady přinejmenším ve výši 500 milionů eur (13,7 miliardy korun). 

Spor mezi vedením DB a svazem GDL trvá už devět měsíců. Současná stávka je za tu dobu už devátá a podle zdrojů z GDL by měla dobou trvání překonat dosud rekordní šestidenní protestní akci z počátku května.

Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně. Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, když chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával konkurenční odborový svaz EVG.