Němečtí strojvůdci připravují novou stávku kvůli dlouhodobému sporu s vedením dopravce Deutsche Bahn o pracovní podmínky. Její termín zveřejní Odborový svaz strojvůdců (GDL) odpoledne, uvedla televize n-tv. Svaz GDL od loňského podzimu uspořádal už osm protestních akcí, stávky postihly i spojení Berlína s Prahou.

Obavy ze stávky vyvolal už víkendový krach rozhovorů mezi vedením DB a svazem GDL, po němž se obě strany vzájemně obviňovaly z neochoty ke kompromisům. Dalším signálem se stalo rozhodnutí odborů zvýšit o třetinu náhrady strojvůdcům, kteří se stávky účastní.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Strojvůdci v době stávky nemají právo na mzdu, odbory jim ale vyplácejí náhrady. Dosud činila výše denních náhrad 75 eur (2000 korun), svaz GDL je chce zvýšit na 100 eur (2700 korun).

Zároveň chtějí odbory zrychlit vyplácení náhrad, na které museli dosud stávkující strojvůdci čekat i několik měsíců, uvedl s odvoláním na zdroje z GDL německý deník Bild. To by mohlo zvýšit ochotu strojvůdců připojit se k novým protestním akcím.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt vyzval odbory, aby přistoupily na zprostředkované vyjednávání s dopravcem, což svaz GDL dosud odmítal. "Nerozumím tomu, proč se po mnoha měsících tarifního konfliktu někdo zdráhá vyjednávat přes prostředníka," řekl ministr v televizi n-tv. "Zodpovědné sociální partnerství vyžaduje hledání kompromisů a to se může odehrávat jen u jednacího stolu," uvedl.

Spor mezi vedením DB a svazem GDL trvá už devět měsíců. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně. Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával konkurenční odborový svaz EVG.

Zatím poslední stávka strojvůdců byla na počátku května a trvala rekordních šest dní. Protestní akce způsobila velké problémy v zemi, kde železniční síť denně využívá 5,5 milionu cestujících a denně se po železnici přepraví pětina nákladu, tedy 620 tisíc tun. Stávka postihla i spojení Německa s Českem: vlaky na trati z Prahy do Berlína končily v Drážďanech.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru