Počet aut, za která budou muset majitelé zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 10 až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, jež plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka majitelé vozidel poplatek v navrhované výši 3000 Kč zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si sdružení slibuje omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě. V Česku je registrováno 4,9 milionu osobních aut.

"Poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda se rozhodne své starší vozidlo tzv. dojezdit, předat k ekologické likvidaci či je prodat dalšímu majiteli," uvedl Šípek. Doplňujícím prvkem k motivaci pro vyřazování nejstarších vozidel z provozu by podle něj mohl být i příspěvek vyplácený při předání vozidla k ekologické likvidaci, o kterém se v současné době jedná.

První norma zabývající se množstvím výfukových zplodin vznikla v Kalifornii v roce 1968. V Evropě začala platit první emisní norma až v roce 1971 – EHK 15. První Euro se objevilo v roce 1992. Od té doby téměř pravidelně každé čtyři roky vyjde nová emisní norma Euro. Čím vyšší číslo, tím větší přísnost normy.

Dovoz aut starších deseti let do Česka se stále zvyšuje a v současnosti již tvoří přes 44 procent celkového importu. Před pěti lety to bylo necelých 28 procent.

Problém starého vozového parku má pomoci řešit i zvýšení poplatků pro vozy patřící pod normu Euro 1 (a to z 5000 na 10 000 Kč) a Euro 2 (ze 3000 na 5000 Kč). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu. Výnos z poplatků má jít do fondu na financování ekologické likvidace autovraků.