Několik světových mobilních operátorů plánuje do konce roku začít blokovat přenos internetové reklamy ve svých datových sítích. Výrazně by tak narušili podnikání internetových firem jako Google či Yahoo, pro které reklama v mobilních zařízeních tvoří rychle rostoucí zdroj příjmů. Listu Financial Times (FT) to přímo potvrdil nejmenovaný evropský operátor. 

Technologii, která zablokuje většinu typů reklamy, vyvíjí izraelský start-up Shine. Mezi investory mladé firmy je také investiční fond Horizon Ventures nejbohatšího Asijce Li-Ka Šinga, který kontroluje skupinu Hutchison Whampoa. Ta nedávno oznámila převzetí britského operátora O2.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Šéf marketingu společnosti Shine Roi Carthy FT potvrdil, že firma jedná hned s několika operátory, mezi kterými je i jeden se 40 miliony zákazníků. Konkrétní jména ale neuvedl. "Desítky milionů zákazníků mobilních operátorů si budou na konci roku moci blokovat reklamu. V tomto měřítku to může mít devastující účinek na celé odvětví on-line reklamy," řekl.

Mobilní operátoři se dlouhodobě přou s internetovými firmami. Vadí jim, že prostřednictvím jejich datových sítí generují zisky, aniž by přitom pomohly financovat nákladné investice do jejich stavby. Telekomunikační firmy tak hledají cesty, jak přimět firmy jako Google či Facebook, aby se o své výdělky podělily. Google se ale brání tím, že reklamy financují provoz oblíbených aplikací, které tak lidé mohou využívat zdarma. S blokováním americká společnost nesouhlasí.

Například podle výzkumné organizace eMarketer letos inzerenti za reklamu do mobilů celosvětově utratí 69 miliard dolarů (zhruba 1,7 bilionu korun). To je třikrát více než před dvěma lety.

Nejmenovaný zástupce mobilního operátora pro FT uvedl, že jeho firma nejdříve možnost blokovat reklamu zavede jako službu, kterou si zákazníci mohou v nabídce zvolit. Na stole je ale podle něj i varianta, kdy by se blokování reklamy zavedlo plošně.

Operátoři ale mohou se svou iniciativou narazit u amerických i evropských úřadů. Podle pravidel takzvané "internetové neutrality" totiž musí poskytovatelé internetu přistupovat ke všem datovým tokům stejně, a nesmí tak žádné služby omezovat či naopak upřednostňovat.