Brambora, která je příliš malá na to, aby ji sebral zemědělský stroj, rozdvojená mrkev nebo příliš zahnutá salátová okurka. Přestože těmto plodinám co do kvality nic nechybí, kvůli svým estetickým nedostatkům se nikdy na pulty supermarketů a na talíře lidí nedostanou. Obchody je od zemědělců totiž vůbec nevykoupí.

Proti plýtvání zemědělskými plodinami se snaží bojovat iniciativa Zachraň jídlo. V létě spustí projekt Paběrkování, jehož smyslem je sbírat ty plodiny na polích a v sadech, které by zemědělci z různých důvodů neprodali. S pomocí dobrovolníků chce Zachraň jídlo vyrážet na pole a sesbírané plodiny daruje do potravinových bank. Ty je pak budou dál rozvážet charitativním organizacím, aby se jídlo dostalo potřebným, například do azylových domů, do center pro pomoc lidem bez domova a podobně.

Požadavky supermarketů na estetiku plodin jsou tak vysoké, že třetina všeho vyprodukovaného jídla se vyhodí nebo znehodnotí. Pokud by se toto jídlo podařilo zachránit, nasytily by se jím asi tři miliardy lidí. V Evropě připadá na jednoho člověka 96 až 115 kilo vyhozených potravin za rok. 

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru