"Tažení" českých firem v zemích bývalé Jugoslávie pokračuje. Kofola po akvizici slovinského výrobce prémiových minerálních vod Radenska už dříve avizovala, že chce na Balkáně nakupovat dál. A právě prostřednictvím Radenske.

Podle chorvatských médií je teď český nápojářský koncern v jednáních o spolupráci s distributorem značek Pepsi, ale také výrobcem vína a likérů Badel 1862.

"S vedením firmy jsme měli krátkou schůzku, rozhodně to ale není tak, že bychom na ni podávali nabídku či se o ni nějak intenzivně zajímali," řekl HN ředitel Radenske Marian Šefčovič, donedávna obchodní ředitel celé Kofoly.

Badel nabízí případným investorům takzvanou strategickou fúzi v záměru rekapitalizace dnes státem spoluvlastněné firmy. Jde tedy o jistou formu privatizace. Státu ve firmě obchodované na chorvatské burze patří 68 procent akcií.

Pracovní skupina, která se skládá ze zástupců chorvatského ministerstva financí, zemědělství nebo Úřadu pro správu státního majetku, požaduje od investorů počáteční vklad minimálně 150 milionů kun (542 milionů korun). Za jak velký podíl v Badelu, však není zřejmé.

Případní investoři dostali k dispozici dokumenty Badelu včetně detailního účetnictví. Data room, kde jsou k náhledu, se měl zavřít 18. května, lhůta byla však ještě prodloužena až do 29. května. Následně by měla jednání s případnými investory, kteří svůj zájem o Badel dokládají vyplněním dotazníku, kde se po nich požaduje mimo jiné také vypracování obchodního plánu na další roky, pokračovat.

Podle chorvatských médií má vedle české Kofoly o Badel zájem také jedna z největších nápojových společností v Izraeli, a sice Tempo Beverages, dále pak makedonská Tikveš a chorvatský fond Nexus. Před několika týdny pak chorvatská média ještě spekulovala, že se o Badel bude ucházet také potravinářká skupina Atlantic Group, která patří třetímu nejbohatšímu Chorvatovi, Emilu Tedeschimu. Ten to ale popírá.

Konkrétní s odkazem na dohodu o mlčenlivosti nejsou ani další zmiňované firmy.

V Záhřebu sídlící Badel vyrábí především alkoholické nápoje, jako je například tradiční rakije, nebo bylinné likéry, ale také vína. Vedle toho prodává několik druhů nealkoholických nápojů včetně distribuce řady výrobků skupiny PepsiCo. O ty se v sousedním Slovinsku stará právě Radenska. Mimochodem, zachování všech výrobních programů společnosti je také jednou z podmínek vstupu nového investora.

Jakub Dyba, poradce Kofoly, který pro ni akviziční možnosti vyhodnocuje, podotýká, že by Kofolu zajímala zřejmě jen divize soft drinks.

"Do případné nabídky bychom pak šli asi jen v nějakém konsorciu firem, kde ty další by zajímala alkoholová divize. Zatím jde ale o předčasné úvahy," tvrdí Dyba.

V prvním čtvrtletí letošního roku vykázal Badel čistý zisk 4,1 milionu kun (asi 14,7 milionu korun). Tržby v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o 15 procent na 61,7 milionu kun (222,1 milionu korun). Badel už se podobným způsobem na trhu nabízel i dříve, zatím ale neúspěšně.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se