Stávka strojvůdců ve středu ochromila dopravu na německé železnici. Dopravce Deutsche Bahn (DB) zrušil na dálkových trasách dvě třetiny vlaků, v regionální dopravě zhruba polovinu. Podle mluvčího způsobí stávka firmě škodu v řádu milionů eur. Protestní akce omezila i spojení Prahy s Berlínem, vlaky na této trati končí jízdu v Drážďanech. Na provoz na českém území by však stávka neměla mít vliv.

Stávku svolal Odborový svaz strojvůdců (GDL) kvůli dlouhodobému sporu s vedením DB, mimo jiné o výši mezd a pracovní podmínky. Už od úterý stávkují strojvůdci nákladních vlaků a jejich protest potrvá do pátku 09.00 SELČ. Strojvůdci osobních vlaků zastavili práci ve středu ve 02.00 SELČ a jejich protest bude dopravu omezovat do čtvrtečních 21.00 SELČ.

"Stávka způsobila masivní omezení provozu," řekl novinářům mluvčí DB Achim Stauss. Cestující jsou ale podle něj na situaci připraveni a mnoho jich včas změnilo cestovní plány. To potvrzuje i situace na berlínském hlavním nádraží, kde bylo ve středu ráno výrazně méně lidí než obvykle a ani u informačních přepážek DB se netvořily fronty.

Přímé ztráty DB spojené se stávkou jdou podle Stausse do milionů eur. Mluvčí ale upozornil, že protest strojvůdců především poškodil pověst železnice jako spolehlivého dopravního prostředku. "Dnes jsme ztratili mnoho zákazníků, kteří se rozhodli přejít ke konkurenci, například k dálkovým autobusům. Bude velmi obtížné získat je zpět," řekl mluvčí.

Svaz německého průmyslu (BDI) ve středu varoval, že stávka může německé ekonomice způsobit škodu až 100 milionů eur (2,75 miliardy Kč) denně. Stávku kritizují i cestující, kterým především výpadky v regionální a městské dopravě komplikují cestu do zaměstnání. Podle průzkumu společnosti YouGov nesouhlasí s postojem strojvůdců 64 procent Němců.

DB: Stávka je neodůvodněná

Odbory dávají veškerou zodpovědnost za vyhlášení stávky vedení DB. "Deutsche Bahn zjevně vsadily na zdržovací taktiku. Tvrdí, že pokračují v jednání, odmítají ale přijít s řešením," řekl předák svazu GDL Claus Weselsky v televizi ZDF. Podle něj vedení firmy čeká na to, až v létě začne platit nedávno přijatý zákon omezující sílu malých odborových svazů. Ten by do značné míry znemožnil strojvůdcům pokračovat ve stávkách.

Vedení DB naopak obvinilo odbory, že stávku vyhlásily neodůvodněně. Zástupci GDL údajně odešli od jednacího stolu v okamžiku, kdy už pod předběžnou kolektivní smlouvou byly podpisy představitelů železničního dopravce.

Svaz GDL se pře s vedením DB od loňského léta a loni na podzim uspořádal už šest stávek. Odbory požadují zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chtějí smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Svaz GDL navíc žádá, aby při jednání s DB zastupoval kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.