Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má od dvou firem dostat zpět více než 160 milionů korun za neoprávněné zvýšení cen při stavbě dálnice D47. Městský soud v Praze ve čtvrtek zamítl žalobu společností Inžinierske stavby a Colas CZ na zrušení rozhodčího nálezu, který ŘSD nárok na peníze přiznal. Oznámil to mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Verdikt je nepravomocný, firma COLAS CZ se k němu odmítla vyjádřit.

"Úspěšně tak pokračujeme ve vymáhání nároků proti zhotovitelům dálnice D47. Rozhodčí soud už přiznal ŘSD za neoprávněnou valorizaci cen ze strany zhotovitelů včetně úroků z prodlení více než čtvrt miliardy korun," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Rozhodčí soud při Hospodářské komoře a Agrární komoře loni v dubnu rozhodl, že Inžinierske stavby a Colas CZ postupovaly při valorizaci cen stavby D47 mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi v rozporu se smlouvou o dílo a neoprávněně se obohatily na úkor ŘSD. Státní organizaci přiznal téměř 143 milionů korun a k tomu úroky, jejichž výše k dnešku přesahuje 20 milionů. Stavební firmy se žalobou k Městskému soudu v Praze domáhaly zrušení rozhodčího nálezu kvůli údajné podjatosti jednoho ze členů rozhodčího senátu. Pražský soud však shledal žalobu nedůvodnou a v celém rozsahu ji zamítl, uvedl Neřold.

Společnost COLAS CZ nechce rozsudek komentovat. "Vzhledem k tomu, že rozhodnutí Městského soudu v Praze dosud nenabylo právní moci, k případu se nebudeme vyjadřovat," uvedla firma.

Celkem podalo ŘSD na neoprávněné zvyšování cen na stavbě D47 sedm žalob v hodnotě 1,2 miliardy korun. Dosud rozhodčí soud ŘSD přiznal zhruba 75 milionů korun od firmy Skanska a 12,5 milionu od společností Eurovia, Skanska a Porr.

Valorizace měly stavebním firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu. Při kontrole odevzdaných faktur ale ředitelství silnic odhalilo, že společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok. ŘSD přitom kontrolovalo jen osm staveb na dálnici D47, které byly dokončeny do roku 2010.

Kromě valorizací se soudí ŘSD se zhotoviteli D47 rovněž o slevu za dodání nižšího množství oceli do čtyř postavených mostů. ŘSD ji vyčíslilo na 400 milionů korun. Nejrozsáhlejší spor se týká zvlnění dálnice u Ostravy. Cenu opravy zvlněného úseku odhaduje ŘSD na několik miliard korun.