"Je to malinko zmatené," vysvětluje otec asi čtyřletému synovi, když v úterý dopoledne společně vystupují z metra A na Dejvické. Stejně jako další cestující nečekal, že bude muset podzemní soupravu opustit už s předstihem, když od pondělí jezdí prodloužená zelená linka až k motolské nemocnici.

Jenže mimo špičku míří až na konec trasy jen každá druhá souprava. U těch prvních se stejně jako dřív ve vlaku ozve známé hlášení: "Dejvická, konečná stanice. Prosíme vystupte."

A aby si stovka pasažérů uvědomila, že tohle metro už skutečně dál nepojede, pro jistotu ve všech vagónech zhasne světlo.

Otevření prodloužené linky A provázejí očekávané trable v orientaci cestujících. Společně s otevřením čtyř nových stanic se v noci na úterý natrvalo změnily také jízdní řády autobusů a tramvají. Po více než třiceti letech se tak na letiště už nejezdí z Dejvické, ale z nové stanice metra Nádraží Veleslavín.

Právě na Dejvické dochází k největšímu chaosu. "Zmatení jsou především turisté. Vracím je po schodech dolů, někteří jsou totiž zvyklí, že na letiště se jezdí odsud," říká jeden z informátorů dopravního podniku, který stojí na dnes už bývalé konečné "áčka".

Autobusová linka 119 na letiště začínala na Dejvické od roku 1983. A ještě předtím přes Dejvickou projížděla.

Na změny v jízdních řádech upozorňuje hlášení – a to nejen na lince A, ale také B a C. Ve čtyřech nových stanicích pak na změny budou ještě ve středu upozorňovat informátoři, kteří rozdávají letáky. Dopravní podnik jich vytiskl 150 tisíc. A na více než dvě stě zastávek v Praze 5, 6, 13 a 17 umístil informační tabule.

Přesto někteří lidé bloudí. Dnes už bývalé autobusové zastávky na Dejvické sice zejí oproti minulému týdnu prázdnotou, občas ale někdo dál hledá svůj spoj.

Foto: HN - Eliška Nová

Změnu v pražské dopravě navíc evidentně nezaregistrovali všichni, kdo provozují elektronické jízdní řády. "Dívala jsem se na internet a ukázalo mi to, že do Kladna se dostanu z Dejvické," říká žena pátrající po svém autobusu.

Jenže i mimopražské linky nově jezdí z Nádraží Veleslavín.

Nejspolehlivější tak je vyhledávat spoje přímo na stránkách pražského dopravního podniku.

Dolaďujeme, říká dopravní podnik

Objevily se i potíže s technikou. Na všech čtyřech nových stanicích se proto hemží víc zaměstnanců dopravního podniku, než je zvykem na zajetých stanicích.

Na Nádraží Veleslavín například chodí skupinka pěti lidí v montérkách, kteří zkoumají zářivky. Kromě toho tady v úterý dopoledne nejezdil výtah.

A na konečné v Motole například nefunguje platební terminál k nákupu tramvajenky. "Během prvních hodin a dnů se dolaďují různá nastavení pro reálný provoz s lidmi," říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. 

K zaměstnancům dopravního podniku navíc přibyli i zaměstnanci letiště. Z vestibulu metra totiž k autobusovému nádraží, odkud se jezdí i na letiště, nevede eskalátor, ale schody. Cestujícím tak s kufry pomáhají dva nosiči. Jen za úterní dopoledne vynesli už kolem stovky kufrů.

"Čekali jsme, že se nám budou lidé spíš posmívat, ale jsou naopak hodně milí," říká portýr Petr Matoušek.

U východu z metra budou stát od pěti hodin od rána do deseti do večera možná i tři měsíce. Poté majitel letiště - státní společnost Český Aeroholding - vyhodnotí, jestli v metru i nadále zůstanou.

Prodloužený úsek pražského metra si v úterý projel i bývalý radní pro dopravu Jiří Nouza z TOP 09. "Je škoda, že na Nádraží Veleslavín nevznikl plánovaný terminál, kde mělo být i záchytné parkoviště P+R," říká k novým stanicím Nouza.

V terminálu mělo být místo až pro 600 automobilů a několik desítek autobusů. Rada jeho výstavbu ale v roce 2013 zrušila. Ušetřené peníze měly jít na výstavbu metra D. Parkoviště nakonec nepřibylo ani u jedné ze čtyř stanic.

Právě u metra mimo centrum Prahy přitom většinou parkují řidiči ze středních Čech.