Česku hrozí, že přijde až o 40 miliard korun z prostředků EU, pokud se nepodaří znovu schválit dopravní projekty podle novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), která bude účinná od 1. dubna. Na Žofínském fóru to uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle Ťoka jde o projekty, které jsou většinou již postavené a i z velké části zaplacené a problémem je, že na ně Česko nebude moci čerpat finance z evropského operačního programu Doprava.

Pokud se projekty povede schválit, zůstane podle ministra nedočerpáno na silniční stavby z operačního programu Doprava pro roky 2007 až 2013 kolem deseti miliard korun. Důvodem je zejména chybějící příprava staveb. Prostředky je nutné vyčerpat v letošním roce.

"Jsme v paradoxní situaci, kdy máme dost peněz, ale máme málo projektů. To se týká více silnice a méně železnice," uvedl Ťok.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše novela zákona o EIA komplikuje investorskou přípravu staveb. Mimo jiné posiluje postavení dotčené veřejnosti v procesu schvalování staveb, které může znamenat šikanózní vstupy a soudní přezkumy. 

Státní fond dopravní infrastruktury počítá v rozpočtu na letošní rok s výdaji v rekordní výši 94 miliard korun. V polovině letošního roku by mělo být schváleno financování projektů z evropského operačního programu Doprava na roky 2014 až 2020.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru