Původem česká firma AVG Technologies byla vždy spojována hlavně s domácími antivirovými programy rozdávanými zdarma. To se ale mění. Díky nástupu cloudových služeb a mobilních zařízení nyní stále více proniká i do firem.

V současnosti již předplatné firemních služeb AVG tvoří kolem 15 procent tržeb. "Chceme nabízet více a více služeb našim uživatelům. Dříve jsme byli společností jednoho antivirového programu, nyní budujeme široké portfolio produktů," říká Mike Foreman, šéf divize AVG Business, která má firemní zákazníky na starost.

Kromě ochrany před viry tak nyní AVG vytváří aplikace na správu mobilních zařízení ve firmě či ochranu dat v cloudu. V těchto technologiích vidí Foreman největší příležitosti pro další růst AVG.

Klasické PC nekončí

Cloudové služby, tedy aplikace fungující na vzdálených serverech, firmám přinášejí řadu výhod, ale také zvyšují bezpečnostní riziko. "Firemní data jsou nyní dostupná na mobilních zařízeních, která nejsou dostatečně zabezpečená a jsou také náchylnější na škodlivý software," popisuje Foreman.

AVG tak kromě zabezpečení nabízí služby, které umožní sledovat, na jaká mobilní zařízení se data stahují, a případně je na dálku smazat.

Právě na mobilní zařízení firma již získala zhruba sto milionů uživatelů. V loňském roce navíc AVG podpořilo svou pozici v mobilech také koupí firmy Location Labs, zaměřené na bezpečnost mobilních zařízení, za celkem 220 mi­lionů dolarů.

Vedle produktů a vývojového týmu získalo AVG také cenná partnerství s americkými mobilními operátory. "Byla to úspěšná akvizice," hodnotí tento krok Foreman a nevylučuje další nákupy firem v budoucnu.

Vztahy AVG s operátory se sice nyní týkají hlavně produktů pro spotřebitele, ale firma věří, že právě zabezpečení cloudových služeb může přinést jejich rozšíření i do firemního sektoru. "Operátoři totiž nyní také prodávají cloudové služby. A když k nim přidáte zabezpečení, pomáhá to vytvořit lepší vztahy se zákazníkem," vysvětluje Foreman.

AVG nezavrhuje ani produkty pro klasické počítače, a to přesto, že jejich prodeje dlouhodobě padají. "Příjmy z nich nám sice nerostou tolik jako z mobilních zařízení, ale počítače tu zůstanou ještě dlouhou dobu. A hlavně firmy nakupují počítače stále," říká Foreman.

Služby za předplatné

Nové služby by měly AVG vynahradit výpadek tržeb, který způsobil odklon od partnerství s vyhledávači jako Google nebo Seznam. Společnost AVG totiž nabízela uživatelům nástrojové lišty, které přiváděly nové návštěvníky na příslušné stránky, za což jí vyhledávače platily. Tento model se však postupně přestal vyplácet.

Za loňský rok tak firmě AVG klesly tržby o desetinu na 374 milionů dolarů a zisk se snížil o 15 procent na 54,4 milionu dolarů.

Již nyní je hlavním zdrojem příjmů firmy pravidelné předplatné programů. Příjmy z něj rostly za rok o 12 procent. Pokud jde konkrétně o firmy, výnosy z předplatného podle Foremana rostly dokonce o 64 procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru