Nejen Německo, ale celá Evropa je v šoku. Ve francouzských Alpách se zřítil letoun A320, podle statistik nejpoužívanější typ ve světové letecké flotile. A také jeden z nejspolehlivějších.

Provozovaly jej nízkonákladové aerolinky Germanwings létající pod křídly koncernu Deutsche Lufthansa.

„Je to černý den v historii naší společnosti,“ prohlásil Carsten Spohr, šéf Lufthansy.

Tu postihla smrtelná nehoda naposledy v září roku 1993, kdy její letoun po přistání na varšavském Chopinově letišti za silného větru vyjel z dráhy a po nárazu na zemní val se vzňal. O život tehdy přišli dva lidé.

Havarovaný stroj byl starý čtyřiadvacet let a do parku Lufthansy byl zařazen v roce 1991. „Jeho stáří je v letecké dopravě běžné a přijatelné. Tím spíše, že Lufthansa je známá svými vysokými standardy údržby,“ komentuje podle agentury Reuters Thomas Winkelmann, šéf Germanwings. Oba piloti pak měli více než desetiletou praxi.

A320 – spolehlivý „dříč“

Letoun A320 je podle expertů nejúspěšnější model z montážních hal společnosti Airbus Group. Celkem ho zákazníkům dodala zhruba 6500 (podle stavu z konce letošního února), z toho je v provozu 6200 těchto letounů.

Jak poznamenává německý list Handelsblatt, je to vůbec nejpoužívanější dopravní letoun na světě a „mimořádně spolehlivý dříč“ globální vzdušné flotily. Kvůli nízkým provozním nákladům si ho oblíbily právě nízkonákladové aerolinky.

Od konce 80. let, kdy je stroj A320 v provozu, bylo podle statistik Aviation Safety Network zaznamenáno 27 nehod s fatálními následky, z toho šlo v 18 případech o zřícení letounů. Zahynulo 799 lidí. Úterní katastrofa je tedy v pořadí devatenáctá.

Deutsche Lufthanse

Koncern zahrnuje přes 400 filiálek a přidružených firem po celém světě.

Podniká hlavně v pravidelné letecké dopravě, a to ve firmách:

– Deutsche Lufthansa

– Lufthansa CityLine

– Swiss International Air Lines

– Austrian Airlines

– Air Dolomiti

– Eurowings Luftverkehrs

– Germanwings

Kromě toho zahrnuje divizi Cargo, Technik Group a další.

Letouny typové řady A320 (kam patří ještě modely 318, 319 a větší 321) si vedou ve statistikách nehodovosti velice dobře. Zaznamenávají 0,08 smrtelného případu na milion letů. U hlavního konkurenčního modelu Boeing 737 je to 0,28, vyplývá z údajů Airsafe.com.

Modernizované verze tohoto amerického letounu však už jsou plně srovnatelné s airbusem.

První vážná nehoda

Dceřiná firma Germanwings byla založena v roce 2002, aby vytlačila z německého trhu konkurenční low costy Ryanair a EasyJet. Do úterý neměla žádnou vážnou nehodu.

Germanwings nyní létá přibližně do 80 evropských destinací.

Od prvního července 2013 má pod svými křídly všechny kratší evropské spoje Lufthansy s výjimkou těch, které startují a končí v Mnichově a ve Frankfurtu nad Mohanem.

Takže například spojení mezi londýnským Heathrow a Berlínem od té doby obstarávají výhradně Germanwings.

Koncern Lufthansa ekonomické údaje o Germanwings nezveřejňuje. „Letos bude létat v černých číslech,“ ujistil nedávno na serveru weltonline.de Carsten Spohr, šéf Lufthansy.

Celý koncern loni vydělal 58 milionů eur čistého a letos očekává výrazné zlepšení.

Ukazatele za rok 2014

Koncern utržil 30 miliard eur, tedy stejně jako v roce 2013.

Vydělal jenom 55 milionů eur ve srovnání se 313 miliony o rok dříve.

Zaměstnává skoro 119 tisíc lidí.

Letos dividendy vyplácet nebude.

Obchodní značka Germanwings by nicméně měla nejpozději letos na podzim zmizet z trhu. Bojovat s dalšími low costy bude dceřiná firma Eurowings.

Tragédie, kterou nikdo ze 150 lidí na palubě nepřežil, postihla Lufthansu v době, kdy na firmu tlačí konkurenti z arabských zemí. Opakovaně musí čelit stávkám pilotů nespokojených s pracovními podmínkami.

 

Akcie Lufthansy, jež se skoro 120 tisíci lidmi patří k největším zaměstnavatelům v Německu, po zveřejnění tragické zprávy spadly o více než čtyři procenta. Dolů šly i akcie dalších leteckých společností, například Air France.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru