Švédskému prodejci oděvů Hennes & Mauritz stoupl v prvním fiskálním čtvrtletí zisk o 36 procent na 3,6 miliardy švédských korun (10,6 miliardy korun). Firma však současně upozornila, že silný dolar bude mít letos negativní dopad na její náklady.

Oděvní společnost uvedla, že k růstu přispělo příznivé přijetí jejích kolekcí, ale také nové obchody a internetový prodej. V letošním roce plánuje otevřít zhruba 400 obchodů, mimo jiné v Peru, Jihoafrické republice a Indii, a zahájit prodej po internetu v dalších devíti zemích, včetně České republiky a Slovenska. Na konci února měla po celém světě, včetně Česka, 3551 obchodů a přes internet prodávala ve 13 zemích.

Zisk před zdaněním se zvýšil o 35 procent na 4,7 miliardy SEK. Analytici v anketě agentury Reuters očekávali v průměru zisk o 300 milionů SEK nižší. Tržby za tři měsíce do konce února vzrostly o čtvrtinu na 40,3 miliardy SEK. V místních měnách stouply o 15 procent.

"Co se týče zisků a prodejů, byl náš start do roku 2015 opravdu vydařený. Mezi hlavní příčiny růstu tržního podílu a zisků patří především expanze, a to i v on-line prostoru," okomentoval výsledky generální ředitel společnosti.

Firma však upozornila, že letos porostou její náklady na nákupy kvůli silnému dolaru. Růst dolaru vůči euru jí dělá starosti, protože velkou část nákupů uskutečňuje v dolarech, ale většina jejích tržeb je v eurech.

"Přestože stále posilující dolar zvýší naše náklady, nemění to nic na naší schopnosti nabídnout na každém jednotlivém trhu našim zákazníkům opět to nejlepší," uvádí ve zprávě Karl-Johan Persson.

Společnost H&M vznikla v roce 1947 a je druhým největším prodejcem oděvů za španělskou firmou Inditex, majitelem obchodů s oděvy Zara. Kromě značky stejného jména vlastní i značky COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a & Other Stories.