Budoucnost, kdy auta budou jezdit sama bez zásahu řidiče, se rodí v sedmipatrové bílé budově na okraji Jeruzaléma. Sídlí tady totiž izraelská firma Mobileye, která jako jedna z mála vyvíjí cenově dostupné systémy, které dokážou zabránit srážce s okolními vozy, udržet auto na zadané trase a reagovat na okolní provoz včetně chodců.

Zatímco náklady na samořiditelné auto americké internetové firmy Google mohou dosáhnout až statisíců dolarů, systémy od společnosti Mobileye by měly stát jen tisíce dolarů. Samořídící se auto ale nevznikne ze dne na den. "Věříme v evoluci a spoléháme na ni, není to o revoluci. Trh zatím není na revoluci v oblasti autonomního řízení připraven. Stejně tak jako na to nejsou připraveny předpisy pro silniční dopravu," říká v sídle firmy Iain Levy, ředitel, který má na starost rozvoj prodeje.

Krok za krokem

Mobileye chce proto jít kupředu postupně, na příští rok například plánuje zařízení, které bude moci bez problémů převzít řízení auta na dálnici, potom přidat řízení v dopravních zácpách ve městech a pak postoupit dále k samořízení mimo města. Má jít o skutečné samořízení, bez toho, aby člověk jako u jiných podobných systémů musel držet ruce na volantu.

Mobileye se přitom spoléhá na relativně jednoduché řešení. To je založené na miniaturních kamerách, obvykle jde jen o jednu kameru, a vyhodnocení údajů z nich, nikoliv na dražších a často složitějších radarech či využití laserových paprsků, jako tomu je u jiných firem. "Kamera je levnější než radar a může dělat to samé," tvrdí Levy.

Firma má už s těmito systémy rozsáhlé zkušenosti a výrazně pokročila také v jejich miniaturizaci a přizpůsobení se různým typům automobilů. "Podívejte se na to, jak vypadá naše zařízení dnes a jak vypadalo před lety," ukazuje Levy. Zatímco dříve šlo o velkou "krabici" odpovídající velikostí starému computeru, dnes jde o systém, který se vejde do zpětného zrcátka automobilu.

"Tajnou ingrediencí Mobileye je patentovaný počítačový algoritmus, který interpretuje údaje z videokamery namontované na přední části auta a za pomoci nich analyzuje cestu před vozem a situaci kolem něj," popisují chod zařízení analytici z banky Morgan Stanley.

Firma také navrhuje vlastní čipy, které údaje z kamery zpracovávají. V roce 2018 uvede firma na trhu už čtvrtou generaci tohoto čipu, výsledek dlouhých let vývoje.

Japonská otázka za miliardu

Vše začalo v roce 1999, když byl profesor Amnon Shashua, zakladatel firmy působící tehdy na Hebrejské univerzitě, na návštěvě v Japonsku. Tamní vědci se ho zeptali, zda je možné měřit vzdálenost mezi vozidly jednou kamerou. Shashua odpověděl, že ano, a začal vyvíjet takový systém. Spojil se přitom se zkušeným izraelským podnikatelem Zivem Aviramem, který mu pomohl se zavedením systému do praxe a jeho prodejem.

Dnes fungují jednokamerové systémy od firmy Mobileye, které mají řidiče upozornit na nebezpečí možné srážky, v milionech vozů osmnácti výrobců včetně například Volva, BMW nebo Opelu. Zařízení Mobileye varující před srážkou lze ale instalovat dodatečně téměř do jakéhokoliv typu auta.

Loni v červenci získala firma na americké burze téměř miliardu dolarů na další rozvoj, na tamní burze to byla největší primární emise akcií izraelské společnosti.

Kamery do elektromobilu

Systémy Mobileye ovšem mají svá omezení. Kamery omezuje snížená viditelnost, třeba za silného deště. Navíc jedna kamera, která je dosud používána pro varování před srážkou, nevidí všude. "Říkám, když nevidíš, nejezdi, protože když nevidí řidič, nevidí kamera také. A je to logické," tvrdí Levy. Pokud jde o jednu kameru, podle něj to většinou stačí. Navíc firma nyní vyrábí i zařízení pro autobusy a nákladní auta, která mají vykrývat mrtvé úhly výhledu řidiče. Ta už jsou založena na více kamerách.

Podobné to má být se systémem vyvíjeným firmou Mobileye pro elektromobily Tesla, zřejmě nejpokročilejším a nejtajnějším projektem společnosti. Podle údajů v izraelském tisku půjde o pět kamer, dvě vpředu, jednu vzadu a jednu po každé straně. Údaje z nich budou synchronizovány s navigačním systémem a budou dělat některé věci, jež normálně musí provádět řidič. Systém by měl prý být hotov velmi brzy a měl by umět na omezený čas automaticky převzít řízení. "Počet kamer a takové věci nemohu komentovat," říká Levy a dál se o celé věci nechce bavit.

Od našeho zpravodaje z Izraele