Plzeňská Škoda Electric a polská firma Solaris dodají ještě letos do italského Cagliari na Sardinii dva trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem. Jde o součást evropského projektu ZeEUS, který má řešit elektromobilitu městské hromadné dopravy v evropských městech. Vozidla budou jezdit na lince, která spojuje město s pobřežím, řekl ČTK obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch.

Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity, výzkumníci i dodavatelé. Jeho rozpočet je 22,5 milionu eur (téměř 620 milionů korun) a EU na něj dá 13,5 milionu eur. Cílem je otestovat v reálném provozu různá řešení a typy elektrických vozů v různých klimatických a geografických podmínkách.

Půjde o elektrobusy, hybridbusy a trolejbusy s pomocnými bateriemi, o nichž se budou sbírat provozní data a klíčové parametry. "Po jejich vyhodnocení budou doporučena řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu. Důležitým cílem je stanovit strategii pro podporu EU v této oblasti," řekl Kuch.

Projekt bude vyhodnocen na jaře 2017. "Poté si města začnou vzájemně vyměňovat data a zkušenosti," řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Plzeň je podle něj v předstihu.

Od letošního jara do konce roku 2016 bude testovat dva bateriové elektrobusy Škody Electric, jejichž výrobu a provoz podpoří EU. Další inovativní řešení představí Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Stockholm a Cagliari; o místo v projektu ZeEUS se ucházelo 41 evropských měst.

"Cagliari si objednalo 12metrové nízkopodlažní trolejbusy s bezemisním bateriovým pohonem, aby mohly obsloužit i část trati bez trolejí," řekl Kuch. Přijdou na zhruba 15 milionů korun.

V Cagliari už slouží devět tramvají Elektra ze Škody Transportation a 16 trolejbusů ze Škody Electric. Místní dopravní podnik obnovil více než polovinu svého vozového parku, řekl Kuch.

Bateriový elektrobus může být pro plzeňského výrobce zajímavým produktem. "Je předčasné dělat závěry, že jsou správnou budoucností," uvedl ředitel. O vozy je zájem v Německu a Polsku, kde se připravují tendry. Jednotky vozů už místy jezdí v pravidelném provozu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru