Slevové akce lákají každoročně čím dál tím více Čechů. Za sníženou cenu pravidelně nakupuje 92 procent lidí. Pro 28 procent jsou slevové akce doslova koníčkem. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Cetelem realizovala agentura Stem/Mark. Obchodníci si jsou samozřejmě tohoto trendu vědomi a reagují na něj. Otázkou ovšem je, zda to nejsou samy firmy, které tento - dnes již pro ně nevýhodný - trend vytvořily. 

"Ve vztahu retailový obchodník versus zákazník je prvně jmenovaný ten, kdo nastavuje podmínky, a to platí i o slevách. Obchody začaly hromadně a dlouhodobě nabízet slevy, a tím na ně naučily zákazníky. Za poslední tři roky například vzrostla průměrná sleva u obchodních řetězců o pět procent. Dlouhodobé používání slev téměř zničilo zákaznickou loajalitu, protože dnes většina spotřebitelů nakupuje ve slevách s tím, že se snížila průměrná výše nákupu a zvýšila jeho frekvence," zamýšlí se Václav Lorenc, managing partner pražské pobočky konzultantské společnosti Pricewise.

Jeho slova potvrzuje i Vítek Miština, ředitel poradenské firmy Hrivnák, podle něhož obchody nabízejí slevy až s přílišnou vervou. Není to ale prý vina Čechů, ti nejsou o nic víc "slevový národ" než kterýkoliv jiný. 

Musí mít smysl

Sleva má ovšem sloužit především jako taktický nástroj k vyprodání starých nebo nepotřebných skladových zásob. Existují tak sezonní odvětví - kam spadají například firmy s oblečením - kde má odůvodnění, jinde ale ne. "V dnešní době si mnoho firem bohužel plete slevy s dobrou cenotvorbou a používá je jako hlavní marketingové sdělení. To pak vyznívá prázdně, protože se jedná o velice snadno kopírovatelnou strategii," vysvětluje Miština.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.