Americký internetový obchod Amazon mění v Číně strategii. Po více než deseti letech tvrdých konkurenčních bojů se internetový gigant rozhodl uzavřít spojenectví se svým letitým rivalem, čínským holdingem online obchodů Alibaba. Na webové stránce Tmall, která pod skupinu Alibaba spadá, vyroste menší obchod Amazonu. Informoval o tom deník Financial Times s odvoláním na Amazon. 

Nečekaný krok ze strany Amazonu podtrhuje dominanci Alibaby na čínském trhu, kde obchody skupiny jako Tmall a Taobao tvoří plných 70 procent online prodejů. Americký internetový server se snaží čínské zákazníky nalákat na značkové zboží, které se na online trhu často objevuje v podobě padělků.

Podle Wanga Siao-sina z pekingské konzultační společnosti Analysis Enfodest tvoří podíl Amazonu na čínském online trhu pouze 1,4 procenta.

"Počet přístupů na web je Achillova pata Amazonu v Číně," uvedl.

Obchodní sňatek z rozumu

Za změnou strategie společnosti Amazon stojí s největší pravděpodobností snaha zvýšit počet návštěv i za cenu zdánlivé kapitulace před konkurentem. Podle Wanga na spojenectví vydělají obě strany. Amazonu vzrostou tržby a serveru Tmall se díky originálnímu zboží zlepší reputace. 

"Vítáme Amazon v našem ekosystému," nechal se v pátek slyšet holding Alibaba. Amazon oznámil, že díky tomuto kroku osloví nové zákazníky a "získá další možnost přinést vysoce kvalitní mezinárodní výrobky na čínský trh".

Amazon a Alibaba pracují na odlišné technologické bázi. Servery Taobao či Tmall neprodávají zboží přímo, na svých webech nabízí pouze reklamní prostor, který si jednotliví obchodníci mohou zakoupit. Naopak Amazon nabízí jak své zboží, tak zboží svých klientů. Z dohody je patrné, že Amazon ustupuje od snah v Číně pevně zakořenit se svojí vlastní platformou.

První obchod Amazonu na serveru Tmall bude oficiálně spuštěn v květnu letošního roku a má nabízet úzký okruh blíže doposud nespecifikovaného zboží.

Loni v srpnu Amazon podnikl v šanghajské zóně volného obchodu kroky, které americké společnosti dovolují v Číně prodávat dovážené zboží levněji.

Kromě Amazonu se na čínský trh skrze Tmall snaží proniknout i jiné zahraniční společnosti. Mezi nimi například Burberry, Zara a Asos.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru