Trh s ocelí je pod enormním tlakem, kde každý čeká na zaváhání toho druhého, říká generální ředitel Třineckých železáren Jan Czudek. V rozhovoru pro HN vysvětluje, proč je v byznysu potřeba neustále hledat dojné krávy, jaký je akviziční apetit Třineckých železáren a kolik letos investují do toho, aby byl v Třinci bílý sníh.

Ocelové impérium

Třinecké železárny jsou největším českým producentem oceli. Ročně vyrobí zhruba 2,5 milionu tun oceli, tedy téměř polovinu současné české ocelářské produkce.

Celý výrobní proces mají pod jednou střechou - od zpracování rudy a výroby koksu přes konvertorové ocelárny až po finální výrobky. Největší část portfolia tvoří válcovaný drát, tvarová ocel, speciální tyčová ocel, kolejnice, bezešvé trubky a hutní polotovary.

Přes šedesát procent výroby Třineckých železáren jde na export. Tržby za rok 2013 (poslední zveřejněné) dosáhly téměř 37 miliard korun. Loňské tržby se podle managementu pohybovaly zhruba na stejné úrovni, auditované výsledky podnik zveřejní v pololetí.

Třinecké železárny prodávají ocel hlavně do Evropské unie, největší odbyt mají v Německu, Polsku a v Itálii. O výrobky z Třince je ale zájem i v USA, Ázerbájdžánu, na Blízkém východě nebo v Kanadě.

Podnik zaměstnává v centru Třince bezmála sedm tisíc lidí. Jediným akcionářem Třineckých železáren je společnost Moravia Steel, která vykázala v roce 2013 tržby přes 60 miliard korun. Třinecké železárny samy mají několik dcer a jsou největší dceřinou firmou ve skupině Moravia Steel.

Třetina evropských výrobních kapacit v hutnictví je mimo provoz, v krizi klesla poptávka po ocelářských výrobcích a v Evropě už se na předkrizovou úroveň nevyšplhala. Pád cen oceli, které se před rokem 2007 vymkly ekonomické realitě, byl z velké výšky a hodně tvrdý. Třineckým železárnám, největšímu českému hutnímu podniku, se přitom daří jít proti evropskému trendu. Výrobou už se dostaly na předkrizovou úroveň a tržby měly loni rekordní - přesáhly 37 miliard. "Krize nám ukázala, že se hlavně musíme zbavit výroby levné oceli," shrnuje Czudek.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru