Automatická půjčovna elektrických aut Autolib se úspěšně uchytila v běžném životě Pařížanů a nyní míří i do britské metropole. Londýn by se měl dočkat uvedení elektromobilů do své dopravní sítě letos v březnu, píše britský deník The Guardian a český server Ecomonitor. Tento krok, jak doufá starosta hlavního města Boris Johnson, je snahou o zlepšení kvality ovzduší, které britskou metropoli trápí.

Elektromobily jsou oproti vozidlům se spalovacími motory tiché, nevypouštějí zplodiny, které znečišťují městské ovzduší, a na kratší popojíždění po městě jsou vhodnější. Sdílení elektromobilů obecně nabízí alternativu hromadné dopravy a je zároveň levnější než taxi. Uplatní ho především ti, kteří si vlastní automobil nemohou dovolit anebo nestojí o starosti spojené s jeho údržbou a provozem.

V Paříži se elektromobily v posledních třech letech velmi rozšířily. Dnes jich po Paříži v projektu Autolib’ jezdí kolem 3000 a využívá je kolem 10 000 zákazníků denně. Měsíční členství si předplácí na 155 000 obyvatel metropole. Nejdražší forma předplatného, kdy je auto k dispozici kdykoliv, stojí 120 eur na rok, tedy zhruba 3200 korun. Plus k tomu 5,5 eura za každou půlhodinu jízdy, tedy zhruba 152 korun. 

Pařížané si elektromobily pochvalují jak pro dostupnou cenu, tak například i proto, že se s nimi dá ve městě lépe najít místo k parkování než s běžnými osobními automobily. Hlavní skupinu řidičů tvoří lidé od 25 do 49 let. Podle provozovatelů tak mladí lidé v Paříži řeší fakt, že si vlastní auto dovolit nemohou. Další zase služeb využívají na odvoz dětí na kroužky, přiblížení z příměstských oblastí do centra nebo na nákupy. 

V Londýně plánuje na jaře 2015 francouzská autopůjčovna BlueSolutions začít zvolna, se 100 auty a 1400 dobíjecími stanicemi. Do roku 2018 chystá provoz rozšířit na 3000 aut a 6000 dobíjecích stanic a parkovacích míst. „Hlavním účelem je snížit emise a počet konvenčních aut v ulicích Londýna, přitom lidem umožnit si auto půjčit, když jej opravdu potřebují,“ řekla Guardianu Véronique Hachéová-Aguilarová, generální ředitelka Autolibu Métropole, půjčovny elektrických aut v Paříži a dalších městech.

Zkušenost z Paříže napovídá, že by to nemusel být nedosažitelný cíl. Průzkum totiž ukázal, že lidé využívající projekt Autolib’ o vlastní auto nestojí anebo to svoje využívají méně.

Podle výzkumu organizace CSA uživatelé Autolibu z příměstských regionů Paříže prodali (nebo si nekoupili) zhruba 11 500 konvenčních aut, přičemž se ušetřilo asi 4,8 tuny emisí oxidu uhličitého. Tato čísla se mají v dalších letech dále zvyšovat. Autolib’ Metropole například vybízí Pařížany ke koupi elektromobilů i tím, že jim poskytuje za malý poplatek možnost dobíjet v jeho stanicích.

Rozjet systém Autolib’ stálo investora Bollorého 1,8 miliardy eur, rok provozu přijde na 50 milionů eur. Bolloré však nejspíš nelituje, Paříž by totiž měla dosáhnout neprodělečnosti, tedy alespoň 60 000 aktivních uživatelů, s předstihem již příští rok. Podle optimistických výhledů, bude-li se projekt rozšiřovat, přibudou na pařížských předměstích nové prostory uvolněním po stále zaparkovaných, nevyužívaných autech.

Londýn toto všechno ještě čeká. Snížit emise potřebuje už z důvodů hrozících sankcí od Evropské unie za dlouhodobé překračování emisních standardů. Mnozí nevěří možnosti nalezení dostatku míst pro dobíjení a parkování v centru města. Třeba se zde bude muset zavést jiný model „odkoukaný“ z Číny. Tam se chystají zavést jako další možnost dobíjení baterie automobilu výměnou za baterii nabitou, a to samotným uživatelem.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru