Levnější nafta by pomohla ekonomice, tvrdí firmy a snaží se spolu s Hospodářskou komorou prosadit její nižší zdanění. Ministerstvo financí jim ale nechce vyjít vstříc, ba naopak – nafta by mohla zdražit.

Hospodářská komora se při tlaku na snížení daně odkazuje na podobný případ z ledna roku 2010. Tehdy bylo zvýšení daní jen dočasnou reakcí na tehdejší hospodářskou krizi. I když ekonomika opět roste, o korunu vyšší daně na paliva zůstávají v platnosti. Firmy tak bojují, aby se daně vrátily zase o korunu dolů, a to alespoň u nafty.

"My se k tomu stavíme rozhodně negativně. Podle nás by takový krok téměř s jistotou způsobil propad inkasa na spotřební dani, a nevidíme proto důvod pro snižování sazeb," říká Simona Hornochová, která se jako náměstkyně ministra financí stará o daně a cla.

Hospodářská komora ale argumentuje tím, že by se zvedla konkurenceschopnost českých dopravců, více by se tankovalo v Česku a výběr daně by tak nakonec vzrostl. Jenže to by spotřeba podle Hornochové musela vzrůst skoro o desetinu a to úřadu nepřipadá realistické.

"Trh ukazuje, že poptávka je cenově neelastická. Takže kdyby se snížila cena, poptávka moc nenaroste. Podle našich propočtů by návrh Hospodářské komory znamenal propad příjmů státu o čtyři miliardy. Kdyby se to mělo vykrýt nárůstem poptávky, tak by spotřeba musela vzrůst asi o devět procent, což nenastalo ani v době největšího ekonomického růstu," vysvětluje Hornochová.

V Česku je navíc už nyní druhá nejlevnější nafta v regionu, levněji ji nakupují jen Poláci. A snížení daně o korunu by na této pozici nic nezměnilo, a to ani kdyby se plně promítlo do cen. Zatímco firmy už se vzdaly boje za levnější benzin a chtějí jen levnější naftu, ministerstvo naznačuje i opak.

"Ten trend by měl být spíš opačný, protože naopak máme doporučení od různých mezinárodních organizací, abychom sladili zdanění nafty a benzinu, protože nafta má v současnosti pořád nižší zdanění," popisuje Hornochová. Pokud by mělo být zdanění na obě paliva stejné, musí buď nafta zdražit, nebo benzin zlevnit.

Výběr daní z paliv neovlivňuje jen ekonomická situace a případné tankování v zahraničí, ale i technologický vývoj. Současná vozidla od osobních po nákladní mají nižší spotřebu, dopravci navíc zvýšili během krize svou efektivitu a jezdí lépe vytíženi. Postupně také roste podíl méně daněných alternativ, jako jsou biopaliva, zemní plyn nebo elektřina.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru