Majitel UPC, skupina Liberty Global, plánuje propojit své země. A to televizní platformou Horizon TV i sdílením wi-fi sítí svých zákazníků. Obě tyto služby by se měly ještě letos objevit také v Česku. Podle technického ředitele Liberty Global Balana Naira je pro firmu region střední a východní Evropy zdroj růstu a například v Česku tak investuje v poměru k tržbám mnohem více než například v Nizozemsku.

Liberty Global chce hodně investovat do akvizice nových zákazníků. Platí to i pro Česko?

Ano. Proto v Česku investujeme do projektu Horizon TV podobně jako v Polsku. Česko je druhou zemí v regionu, kde ho spustíme. Zároveň investujeme i do síťové infrastruktury. Proto také nyní můžeme spouštět produkty s rychlostí připojení 100 Mbps a více. Když se podíváme na metriku investování, kterou máme v Liberty Global, tedy kolik kapitálu do země vložíme v poměru k tržbám, tak v Česku tento poměr dosahuje až 20 procent, což je mnohem víc než v jiných zemích, jako jsou například Nizozemsko nebo Švýcarsko.

Jak důležité je české UPC pro skupinu Liberty Global?

Střední a východní Evropa, a tedy i české UPC, je důležitou součástí obchodní strategie Liberty Global. Je to velký zdroj našeho růstu a myslíme, že zde budeme růst i do budoucna. Naše společnost ale vyrostla a střední a východní Evropa se tak stala spíše menší částí našeho portfolia.

Balan Nair (48)
Na pozici technického ředitele Liberty Global působí Balan Nair od roku 2007. Předtím byl krátce technickým ředitelem AOL a 12 let působil v telekomunikační společnosti Qwest naposledy na pozici šéfa informatiky. Vystudoval elektrické inženýrství na Iowské státní univerzitě.

Jaké máte nyní plány pro Česko a střední Evropu?

Region střední a východní Evropy jsme reorganizovali a máme zde nový management. Chceme zde rozšířit naše technologie a produkty díky využití společné platformy. Investujeme tak do vysokorychlostního optického internetu, do videa, a v některých zemích jsme investovali i do mobilních technologií.

Vaše televizní platforma Horizon přichází do Česka. Co můžeme letos očekávat?

Bude to souvislé propojení lineárního vysílání, zpětného přehrávání a nahrávání pořadů, sledování webového obsahu, využití aplikací, ale především rozsáhlé videotéky. A druhá věc: bude to nádherné. Horizon bude hodně vizuální, designovali jsme jej tak, aby se lidem platforma líbila. Pro zákazníky bude také jednodušší sledovat oblíbené filmy a seriály díky nápovědám. Budeme mít velkou databázi filmů, seriálů, pohádek a dokumentů.

Připravujete letos v Česku také službu sdílení wi-fi mezi vašimi zákazníky…

Ano, spustili jsme produkt, jehož název se podle zemí může lišit, v České republice mu budeme říkat Wi-free. Každý modem bude mít druhou síť, ke které se můžete připojit. A chceme, aby to tak fungovalo ve všech našich zemích po Evropě. Navíc ve Spojených státech máme partnerství s poskytovatelem internetu Comcast, kde v oblastech, které pokrývá, budou mít evropští zákazníci wi-fi zadarmo. A to bude naopak platit i pro zákazníky Comcastu v Evropě. Stačí se jednou přihlásit a pak už nemusíte znovu zadávat jméno a heslo.

Liberty Global
Mezinárodní skupina Liberty Global poskytuje kabelovou televizi, připojení k internetu a hlasové služby ve 14 zemích. Mezi její dceřiné společnosti patří i UPC, které působí v Česku. Kromě Evropy působí skupina i v Chile a Portoriku. Celkem má firma 27,3 milionů zákazníku a v roce 2014 vykázala tržby 18,2 miliardy dolarů. Liberty Global vzniklo v roce 2005 spojením společností Liberty Media a UGC. Akcie firmy se obchodují na newyorkské burze. Mezi její akcionáře patří i miliardář Warren Buffet.

Takže tato služba propojí všechny vaše země včetně Česka?

Do poloviny roku plánujeme tuto službu spustit i v Česku. Nejdříve bude fungovat jen po Česku, ale později se stane součástí větší rodiny, která je širší než jen Liberty Global. Takže když zákazníci cestují, mohou využít připojení zdarma. Na konci tohoto roku tak budeme mít 9 milionů přístupových bodů k internetu, protože jako přístupový bod zapínáme každý domácí modem.

Jaká je vlastně po této službě poptávka?

Musíme investovat mnoho peněz do marketingu, abychom informovali naše zákazníky o dostupnosti této služby a možnostech jejího využití. Počítáme tak s určitou edukační periodou. Lidé na mobilu ale využívají 40 procent dat doma, 40 procent v kanceláři a jen 20 procent venku. Takže minimálně 80 procent potřeby z pohledu bezdrátového internetu včetně hlasové komunikace můžeme obsloužit pomocí naší wi-fi.

Jak se s rozvojem internetu mění vaše podnikání? Jaký je poměr vašich příjmů z internetu a televize?

Kdysi jsme měli zhruba 95 procent tržeb z televize. A to se změnilo. Nyní je to jen o málo víc než polovina. Stali jsme se tak více než dříve poskytovatelem internetu jak v Česku, tak v našich dalších zemích.

Telekomunikace jsou pozoruhodné odvětví. Každé desetiletí se musíme přetvořit. Před dvaceti lety jsme internet nenabízeli. Teď jsme jedním z největších poskytovatelů připojení mimo USA. Později jsme zamířili i do bezdrátového připojení. A nyní znovu investujeme do videa a k tomu například do videotéky. A chceme být i nadále inovativní.

Jste zároveň ve vedení Technology Investment Venture group, investiční společnosti spadající pod Liberty Global. Jaké je tam vaše role?

Mám svůj tým a neustále hledáme malé a inovativní firmy, start-upy, do kterých investujeme. V našem portfoliu máme mnoho společností. Zabývají se wi-fi technologií, čipy, satelitní technologií nebo reklamou. Portfolio je to celkem široké.

Jak důležité je pro Liberty Global investovat do inovativních společností?

Jsme velká společnost a občas tak potřebujeme start-upy, aby nám pomohly s inovacemi. A investujeme do nich proto, že věříme tomu, co dělají, a chceme jim dát podporu velké firmy, takže mohou implementovat inovativní nápady, které pak využíváme.

Jaká je vaše vize Liberty Global za deset let?

Za deset let budeme mít několikagigabitové připojení pro všechny naše zákazníky, budeme aktivní hráč jak v pevném, tak bezdrátovém připojení, budeme velmi silní ve službách pro firmy. Bude to větší část našich příjmů, než je nyní. Budeme číslo jedna v poskytování videa ve všech našich zemích, a myslím, že většina našich služeb bude na cloudu. Struktura našich nákladů tak bude úplně jiná a nižší než nyní. Budeme štíhlejší společností a budeme mít bohatší portfolio služeb.  A ty budou velmi podobné všude po Evropě pod jednou firmou. Stejně jako Netflix - v každé zemi je stejný. To uvidíte i u Liberty Global.

Související