Antonín Jakubše (60)

- Vystudoval pražskou VŠE, hned poté, v roce 1978, nastoupil do ČSA. Prošel finančním a obchodním úsekem, pracoval pro firmu v Lucembursku a kanadském Torontu.
- V letech 1994 až 1999 byl prezidentem ČSA, odejít musel po neshodách s ministrem dopravy Antonínem Peltrámem.
- V roce 2000 se stal náměstkem v IPB, po pádu banky nastoupil jako prezident do Aera Vodochody.
- V letech 2007 až 2012 pracoval jako viceprezident pro korporátní záležitosti developera ECM, nyní se věnuje poradenské činnosti.
- Ve volném čase rád hraje tenis, golf a v zimě lyžuje.
- Je ženatý, má dvě děti.

ČSA, jednoho z nejstarších leteckých dopravců světa, čeká klíčové období. Firma, která se několik posledních let snaží dostat ze ztrát, řeší, jak přežít turisticky slabší zimní období. Nutné jsou další finance.

Podle bývalého úspěšného prezidenta ČSA Antonína Jakubšeho přichází v úvahu rozdělení na dvě společnosti - na špatnou se všemi historickými ztrátami a dluhy a na novou, čistou firmu. "Nebyl by to ojedinělý přístup a nedá se to vyloučit. Paralelu můžete najít i jinde v Evropě. Když byl například ve finančních problémech Swissair, stalo se něco obdobného. Totéž se stalo i s belgickou Sabenou, teď už funguje nový subjekt Brussels Airlines," říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom. ČSA Jakubše vedl v letech 1994 až 1999, pracovat v nich však začal ihned po ukončení vysokoškolského studia v roce 1978.

Na přelomu roku už do ČSA poslal finanční injekci mimo základní kapitál společnosti ve výši 6,23 milionu dolarů Český Aeroholding (ČAH), potažmo stát. Kolik peněz investovala společnost Korean Air, vlastník 44 procent akcií ČSA, ale zatím není jasné.

Korejci přitom už loni využili svého práva vyplývajícího z kupní smlouvy a odkoupili od státu dalších 34 procent akcií. Ty obratem prodali společnosti Travel Service, a státu tak do budoucna zbude v aerolinkách necelých 20 procent. Transakci sice už stvrdila Evropská komise, faktický zásah Travel Servicu do fungování ČSA se však zatím nekoná. Samotný Travel Service odmítá do uzavření transakce jakékoli otázky komentovat.

"Nevím, kdo z Travel Servicu to bude řídit. Jsem ale toho názoru, po té desetileté zkušenosti, že je mnohem lepší, když to mají oni. Nemůžou to dělat hůř než jejich předchůdci. Nevěřím, že by to mohli dělat hůř," říká Jakubše.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru