Státní Český Aeroholding podpořil hospodaření ztrátových Českých aerolinií více než 152 miliony korun (zhruba 6,2 milionu dolarů). Peníze mají dopravci pomoci překlenout zimní období, které je z hlediska poptávky po leteckých službách obvykle slabší. Český Aeroholding se na finanční podpoře dohodl s Korean Air na přelomu loňského listopadu a prosince.

Potřebu nalít do ztrátových ČSA novou finanční injekci zmínil již loni během vlny protestů vyvolaných propouštěním provozních zaměstnanců ministr financí Andrej Babiš (ANO). Podle tehdejšího vyjádření předsedy představenstva aeroholdingu Václava Řehoře mají ČSA po dolití kapitálu a seškrtání provozních nákladů začít hospodařit s vyrovnaným výsledkem.

Na finančním příspěvku pro České aerolinie se akcionáři podíleli procentuálně podle majetkové struktury, uvedl mluvčí aeroholdingu Ivo Vysoudil. Vyplacených 152 milionů tak odpovídalo téměř 54 procentům, které státní aeroholding v ČSA drží. Na Korean Air (drží 44procentní podíl) by poté připadala suma přesahující 120 milionů korun. Korejci ale podle deníku MF Dnes místo peněz poskytnou ČSA slevu na pronájem letounu Airbus A330, který České aerolinie využívají na lince Praha–Soul.

Na finanční injekci pro ČSA se nepodílel soukromý Travel Service vlastněný podnikateli Jiřím Šimáněm, Jaromírem Šmejkalem a Romanem Vikem, který loni prostřednictvím Korean Air od Českého Aeroholdingu koupil 34procentní podíl v ČSA. Přestože transakci, za kterou stát získal zhruba 53 milionů korun, už loni v prosinci schválila Evropská komise, převod akcií dosud nebyl vypořádán, uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Po převedení těchto akcií stát v ČSA ztratí majoritu a bude držet necelou pětinu firmy.

Hospodaření ČSA už v minulosti stát podpořil opakovaně. Největší injekcí byl 2,5miliardový úvěr od státní společnosti Osinek z roku 2009, který nakonec stát za ČSA uhradil. Úvěrem se zabývala Evropská komise, která jej nakonec posvětila s tím, že je v souladu s pravidly EU o státní pomoci. Další peníze poslal stát prostřednictvím aeroholdingu, který postupně skoupil dceřiné společnosti ČSA, a to Czech Airlines Technics poskytující služby v oblasti technické údržby letadel, Czech Airlines Handling zajišťující pozemní odbavení letadel a cestujících nebo CSA Services nabízející především personální služby.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Společnost v letošní letní sezoně počítá s provozem celkem 17 letounů. Hlavní část flotily tvoří devět letadel Airbus A319, dále provozují jeden dálkový A330 a sedm vrtulových ATR.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru