Největší americké automobilce General Motors stoupl ve čtvrtém čtvrtletí čistý zisk o 21 procent na 1,1 miliardy dolarů (26,7 miliardy korun). Výsledky překonaly očekávání analytiků navzdory mimořádným nákladům na kontrolu aut, které měly negativní dopad na činnost automobilky v Severní Americe.

Zisk na akcii bez mimořádných položek činil 1,19 dolaru. Analytici v anketě agentury Thomson Reuters čekali v průměru zisk 83 centů na akcii. Celkové tržby činily 39,62 miliardy dolarů, ty však zaostaly za očekáváním analytiků, kteří počítali s částkou 40,01 miliardy dolarů.

Firma upozornila, že zisková marže, tedy podíl zisku na tržbách, loni v Severní Americe činila 6,5 procenta. Bez zahrnutí mimořádných nákladů na kontrolu aut by dosáhla 8,9 procenta. Celkové náklady na kontrolu více než 30 milionů vozů činily loni před zdaněním 2,8 miliardy dolarů. Dalších 400 milionů firma dala stranou na případné odškodné v souvislosti se zraněními a úmrtími způsobenými závadou na automobilech.

Za celý rok však čistý zisk klesl o 26 procent na 3,8 miliardy dolarů. Bez mimořádných nákladů činil 3,05 dolaru na akcii, analytici čekali jen 2,64 dolaru na akcii. GM loni prodala po celém světě rekordních 9,9 milionu vozů, o dvě procenta více než před rokem. Nejrychleji rostoucím trhem byla Čína.

Automobilka upozornila, že se nadále potýká s problémy v Evropě, Rusku a Latinské Americe. Německá dceřiná společnost Opel zaznamenala loni ztrátu 1,4 miliardy dolarů, hlavně kvůli poklesu rublu a výdajům na uzavření závodu v německém městě Bochum. Ztráta se tak výrazně zvýšila z předloňských 869 milionů dolarů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru