V posledním čtvrtletí roku 2014 vůbec poprvé poklesl prodej tabletů od uvedení zařízení na trh v roce 2010. Nejméně se dařilo americkému Amazonu, který jich prodal téměř o 70 procent méně.

Amazon se proti následující statistice ohradil s tím, že odborníci společnosti IDC nezapočítali statistiky prodeje šestipalcového tabletu Kindle Fire HD. IDC ho podle serveru Re/code nepovažuje za tablet kvůli velikosti displeje a nemožnosti připojení k mobilní síti. Byl proto zařazen mezi přehrávače médií. I kdyby byl Kindle Fire HD do statistiky započítán, stále by Amazon zaznamenal meziroční propad v prodeji o 50 procent.

Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku se na celém světě prodalo 76,1 milionu tabletů, což je podle výzkumu společnosti IDC meziročně o 3,2 procenta méně. Jde tak o první meziroční pokles v tomto odvětví vůbec. Prodej za celý uplynulý rok však vzrostl o 4,4 procenta, na celém světě se prodalo 220 milionů tabletů.

Na trhu s tablety se nedařilo společnostem, které vládnou prodeji chytrých telefonů. Apple se s prodejem iPadů propadl o 17,8 procenta, v meziročním srovnání jich prodal o 21,4 milionu méně. Konkurenční Samsung zaznamenal pokles o 18,4 procenta.

Amazon během posledního čtvrtletí roku prodal pouhých 1,7 milionu tabletů Kindle Fire. Zaznamenal meziroční pokles o asi 4,1 milionu prodaných kusů. Zmíněný pokles už neodvrátilo ani představení tabletu Fire HDX 8.9 a šestipalcového Fire HD, který Amazon nabízí za 84 dolarů (cca dva tisíce korun).

"I když Apple nabídl starší modely iPadu za cenu už od 249 dolarů, nestačilo to," říká analytik Jitesh Ubrani pro server CNBC. "Středně drahé a dražší tablety s operačním systémem Android nezvládají konkurovat levnějším výrobkům," dodává.

Říjnové uvedení tabletů Apple iPad Air 2 a iPad Mini 3 už pokles prodeje nijak neovlivnilo. Nepříznivé výsledky navíc ovlivnila popularita mobilů s většími displeji iPhone 6 a iPhone 6 Plus.

Zvyšující se počet chytrých telefonů s většími displeji, které jsou známé jako phablety, demotivuje zákazníky ke koupi tabletu. "Prodej tabletů se zpomaluje, protože se prodá víc phabletů," potvrdil Neil Mawston ze společnosti Strategy Analytics pro CNBC. Popularita pěti- a šestipalcových phabletů, které se na trhu poprvé objevily v roce 2007, podle něj stále roste. Roste i prodej smartphonů, meziročně o 28 procent.

Čínské Lenovo bylo jedinou společností, která tento negativní trend vyvrací. Prodej jeho tabletů za čtvrté čtvrtletí 2014 stoupl o 9,1 procenta na 3,7 milionu. Výrobce vydělal na tom, že se mu podařilo přizpůsobit všem velikostem obrazovek a operačním systémům Android i Windows.

Podíl Applu na trhu s tablety činil ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku 28,1 procenta, konkurenční Samsung je na druhém místě se 14,5 procenta, třetí skončilo Lenovo se 4,8 procenta.

Společnost

 Prodané tablety za čtvrté čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)

 Prodané tablety za čtvrté čtvrtletí 2013 (v milionech kusů)

Meziroční procentní rozdíl

Amazon 1,7  5,8  -69,9
 Apple  21,4  26  -17,8
 Asus  3  4  -24,9
 Lenovo  3,7  3,4  9,1
 Samsung  11  13,5  -18,4
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru